Markukselle! 860 verasta...

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

buddy

Markukselle! 860 verasta...

Viesti Kirjoittaja buddy »

Jepjep, Markus on pitkään mainostanut 860 -verkaa. Ja nyt sitten selailin huvikseni WPA:n sääntökirjaa ja sieltä sattui silmään seuraava kohta:

12. Cloth
The cloth must be non-directional, nap-free billiard fabric which will not pill or fluff, composed of no less than 85% combed worsted wool and no more than 15% nylon. 100% combed worsted wool fabric is preferred. No backed cloth will be allowed. Only the colors of yellow-green, blue-green or electric blue are acceptable for WPA competition.

Sitten seuraavassa Simoniksen kotisivuilta infoa:

860 PROFESSIONAL

90% wool/10% nylon ; ± 410 g/m²
The exclusive tournament pool cloth chosen for virtually all major pool tournaments and championships worldwide (see most important events in our “References”). The greatest !

760 HIGH EFFICIENCY

70% wool/30% nylon ; ± 355 g/m²
Excellent tournament pool cloth massively used in the whole world for decades. Especially recommended for high traffic. This reference cloth is legend ! It is also the best and most appropriate cloth for Russian Pyramid.

... ja mitä tästä voi päätellä ? 760 verka ei täytä WPA:n sääntövaatimuksia poolpöydän veralle ! :)

T: Buddy, the walking rulebook :)
Mikko Jäntti
buddy

Markus kirjoitti: Ps. Pitäkää se Kelan rulla aisoissa. Anto aikamoista kyytiä meikäläiselle, vaikkei ton ikäisen pitäis viel ees ylettyy pöydälle..
Jokohan meitin "vanhojen" pitäis vetäytyä eläkkeelle ? Alkaa junnut marssia vanhojen jäärien yli :) Vai vieläkö Marvel kiusataan nuorempia vielä ainakin pari vuotta ?

Vai mitäs Kastaja on mieltä ? 8)
Mikko Jäntti
Riksa

Viesti Kirjoittaja Riksa »

ja siis kotkaan ei tule tot kasikuuskybäst varmaan koskaan ku se on kuulemmaa pelleilyy ja turhan arkaa kamaa et "opetelkaa eka pelaamaa ennenku vaaditte uutta kamaa" olen kuullut sanottavan ku asiasta joskus olen omistajille sanonut... :!: :evil:
KV

Viesti Kirjoittaja KV »

jarnoahola kirjoitti:yritin kaivaa sitä markuksen tekstiä tästä 860 verasta mutt ei löytynyt olenko sokea vaik onko aihe poistettu markkinoilta.
http://www.sbil.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=347
Heggins

Viesti Kirjoittaja Heggins »

Ottakaa Matinkylään 860 verat, on enemmän tapa kuin poikkeus nykyään poolissa. Suosittelen.
KV

Viesti Kirjoittaja KV »

Markus kirjoitti:Vieläkin maukkaampi pelata meinaan..
Millä tavalla toi väri vaikuttaa siihen pelinautintoon? Oon itse miettiny tätä jo jonkin aikaa, itse kun pidän enemmän vihreästä verasta.
Heggins

Viesti Kirjoittaja Heggins »

Kontrasti on todellakin parempi ja silmät eivät väsy niin herkästi.
Sininen on jotenkin rauhallisempi väri..ja tyylikäs. Siniset lamput vielä niin
Avot!
All-in suosittelee!
Nokianvirta

Viesti Kirjoittaja Nokianvirta »

Hyvä Mikkis, olen samoilla linjoilla. :)

Melkomoista missiota käy jotkut näiden verkabuumien kohdalla kun muistelee jokusen vuoden taaksepäin niin samanlaiset keskustelut ja "ylistyslaulut" käytiin 760 veran tiimoilta. :shock:

Se että verkoja vaihdellaan värivaihteluiden ja parempien toimivuuksien vuoksi on tietysti tervetullutta vaihtelua. :lol:

Minäkin olin alunperin vihreän veran kannalla kun sen perinteisyys oli niin vahvalla pohjalla eli vaikka muitakin värejä oli saatavilla niin silti pidettiin pöydissä vain vihreää verkaa. Ihan joka pelipaikassa.
Oman kokemukseni kautta olen nykyään puuterinsinisen veran kannalla ennemmin kuin vihreän johtuen juuri siitä valon syönnistä.
Mutta, siihen sitten loppuvatkin puuterinsinisen veran kehumiset sillä peliominaisuuksiltaan se on jostain jota en kehtaa tässä sanoa. :oops:

Tosiaankin, se on niin liukas ettei kierteet pure niin kuin niiden tulisi ja pallot pyörii kuin jossakin lämmitetyllä karapöydällä eli pallon hallinta tulee lähes ylivoimaiseksi. Toisin sanoen jos halutaan tappaa pelistä monipuolisuus mitä kierteet tuovat tullessaan niin silloin ollaan kyllä ihan väärällä tiellä. :evil:
Tämän hetken 860 veran kokemusmäärällä en kykene vertailuun, mutta toivotaan että sitäkin pääsee kokeilemaan joskus enemmissä määrin että voi tehdä todellisia arvioita mm. näiden kahden veran välillä.
Biljardi, pelinä ehkä maailman 8:s ihme?
buddy

Markus kirjoitti: Ja se liukkaus johtuu juuri siitä, että pidät ilmeisesti pöydissäsi juuri tätä 760 verkaa.
Ainakin uusi 760 on kuin luistinkenttä. Tietyt lyönnit eivät ole mahdollisia, vastasivukierre ei pure yhtään. Alakierteet sutii minuuttikaupalla ( :roll: ) ennenkuin kivi lähtee liikkeelle, kontrolli ihan metsässä... 860 uutena on aivan maksimi ja toimii hyvin kuluneenakin jos verka pidetään hyvässä kunnossa.
Mikko Jäntti
buddy

Janne L kirjoitti:
Markus kirjoitti: ...Tuntuu että J:päässä ja Ritzissä nukka on lähtenyt liiaksikin, ja ominaisuudet siinä samalla...
J:päässä verat olivat keskenään niin erituntuisia ja oli lähellä etten lyönyt vetoa, että ainakin yhdellä pöydällä jolla pelasin olisi ollut 760 -verka! Aivan käsittämättömän liukas, varsinkin kun oli asennoitunut 860 -verkaan.
Eräs paikallinen toivo kuitenkin valaisi asiaa kertomalla että kaikissa pöydissä on samaa 860 -verkaa, luonnollisesti. Todella oudolta se kuitenkin tuntui...
Lyhyt kommentti. Parissa Jpään pöydässä näyttäis olevan joko hieman erilaiset vallit tai sitten hieman erilailla asennetut vallit. Veran liukkauden eroista en ole huomannut mitään, lähinnä valleista poistulevien pallojen nopeus vaihtelee suuresti pöydittäin.

Vaikeimmat pöydät pelata: erittäin nopeat vallit ja hidas verka.
Mikko Jäntti
Nokianvirta

Viesti Kirjoittaja Nokianvirta »

Olet oikeassa Markus, meillä on 760 verat ja juuri mainitsemani "mission" vuoksi. :shock: Eikä siinä mitään, niinkuin aikaisemmin sanoin niin vaaleampi väritys verassa oli tervetullut uudistus, mutta sen liukkaus yllätti tosi pahasti. :oops: Onpahan nyt tullut kokeiltua ja saas nähdä mihin verkatyyppiin seuraavaksi totutellaan. :lol:
Olen Buddyn kanssa samaa mieltä että jotkut kierrelyönnit tosiaan kärsii melko rajusti.

Anyway, kysymys teiltä tietäväisiltä?

Mistäköhän johtuu että pallot alkaa yht`äkkiä pomppia valleista ilman mitään selkeää, näkyvää syytä?
Siis, ensin pöydät toimii kaikilta osin ihan normaalisti, mut sitten ykskaks vaan alkaa vallit "ampuun".
Siis, ei kesken pelin vaan olen käynyt pelaamassa vaikkapa maanantaina ja kaikki on ollut ok, mut seuraavalla kerralla esim. vaikka keskiviikkona menen taas tökkiin kuulia niin vallit ampuu. Ja sit kun meen taas parin päivän päästä niin kaikki on taas ok.

Et silleen ja tälleen.
Biljardi, pelinä ehkä maailman 8:s ihme?
buddy

Nokianvirta kirjoitti: Anyway, kysymys teiltä tietäväisiltä?

Mistäköhän johtuu että pallot alkaa yht`äkkiä pomppia valleista ilman mitään selkeää, näkyvää syytä?
Siis, ensin pöydät toimii kaikilta osin ihan normaalisti, mut sitten ykskaks vaan alkaa vallit "ampuun".
Siis, ei kesken pelin vaan olen käynyt pelaamassa vaikkapa maanantaina ja kaikki on ollut ok, mut seuraavalla kerralla esim. vaikka keskiviikkona menen taas tökkiin kuulia niin vallit ampuu. Ja sit kun meen taas parin päivän päästä niin kaikki on taas ok.

Et silleen ja tälleen.
Ilman kosteudella on suuri vaikutus miten vallit antavat. Yleissääntönä voidaan pitää, sitä että kostealla ilmalla vallit "kiristävät" ja joillakin pöytämalleilla (esim. Olympic) vallit pompauttaa palloihin enemmän vauhtia kostealla ilmalla. Tosin ilmankosteus vaikuttaa myös verkaan, kostealla ilmalla ala- ja yläkierre puree nopeammin ja pitkiltä matkoilta lyötäessä kierre häviää nopeammin sekä sivukierteet purevat valleista enemmän. Kuivalla ilmalla kivi "luistelee" pöydän pinnalla enemmän. Ehkä tuo ilmankosteus vaikuttaa myös teidän pöytiin.

Esimerkiksi viime keväänä/kesänä pelailtiin Lorkon kanssa Ritzissä (montussa, ei ikkunoita). Tunnin session jälkeen molemmat katsoimme toisiimme ja Lorko sanoi samaa mitä olin itse ajatellut jo hetken: "Ulkona taisi alkaa sataa". Kesken pelin vallien nopeus muuttui niin paljon, että sen huomasi selkeästi. Ja totta vie, ulkona oli alkanut sataa.

Semmottista...
Mikko Jäntti
Pasasvili

Viesti Kirjoittaja Pasasvili »

Kun katsoitte toisianne,oliko silmissänne kaihoisa katse?
buddy

Joo, hetki oli kieltämättä herkkä, mutten sortunut ylenmääräiseen tunteiluun julkisesti. Nopea time-out vessassa ja pari tippaa linsseistä (ja otsalta) pyyhkien ja takasin pöydälle. Ja taas kulkee... 8)
Mikko Jäntti
Vastaa Viestiin