9-pallo, tapping ja soft break -ongelma

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Tundra
Viestit: 321
Liittynyt: 12:30 08.09.2006

Viesti Kirjoittaja Tundra »

Joo,spotataan kaikki pallot,jotka menee alotuksesta ja vastustaja jatkaa siitä.Mitä enemmän palloja nousee spottilinjaan,sitä vaikeampi on pöytä tyhjentää.
Tämä suosisi kunnon breikkiä ja muuttaisi aloituksen tarkoituksen käänteiseksi. Aloitus muuttuisi pelin avaamisesta pikemminkin sulkemiseen tai sen yrittämiseen.
Lyönti voitaisiin nimetä HAITTALYÖNNIKSI.
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Moi Valtsu,

Kiitos kun avasit oman topicin aiheelle, modet oli vähän liian laiskoja nyt!

Onhan toikin yksi vaihtoehto mutta aloituksessa oleellisinta lienee se, että pallot leviää hyvin ja etenkin ykkösen paikka on ennakoitavissa. Tuo toisi periaatteessa vain yhden pallon lisää lyötäväksi, eikä kahta palloa voida sentään spotata peräkkäin, sehän olis oikeusmurha :wink:

Mut mä oon ymmärtänyt ja kuullut (en vielä testannut), että jos ysi tehdään pakassa spotille, eli toisinsanoen pakka jonkinverran ylöspäin, niin tuolloin pakka ei olisi enää automaatti, etenkin kitchensäännöllä höystettynä. Jos tällainen toimii niin peliin ei tarvitsisi tehdä suurempia muutoksia ja voitaisiin jatkaa samaa iloista puulia kuin aina ennenkin.
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

rz kirjoitti:
Itse en ole lämmennyt kitchenille, koska täpöbreikissäkään ei ole varma että 1-3 palloa tulee breikkipäätyyn. Se on nähty monesti.
Ei nyt kuitenkaan kamalan usein jää tulematta, jos aloittaa vähänkään kovempaa. Ei oo statistiikkaa mut eurotuuripelaajat voinee kertoa tarkemmin kokemuksiaan. Muutoinkin tätä käsitellään vain kuivana aloituksena, ei suinkaan kiven menemisenä pussiin.
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Keimo15
Viestit: 422
Liittynyt: 23:43 02.10.2007
Paikkakunta: Sun city Patela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Keimo15 »

Tundra kirjoitti:Joo,spotataan kaikki pallot,jotka menee alotuksesta ja vastustaja jatkaa siitä.Mitä enemmän palloja nousee spottilinjaan,sitä vaikeampi on pöytä tyhjentää.
Tämä suosisi kunnon breikkiä ja muuttaisi aloituksen tarkoituksen käänteiseksi. Aloitus muuttuisi pelin avaamisesta pikemminkin sulkemiseen tai sen yrittämiseen.
Lyönti voitaisiin nimetä HAITTALYÖNNIKSI.
:lol: :lol: :lol:
Juu yhdyn tähän.
Mutta en ymmärrä miksi lähtä muuttaan näitä nykyisiä sääntöjä...
Onhan se kyllä melko ikävää et aina lyödään se kulma pallo mutta ehkä voitas muuttaa pakan paikkaa tai boksi aloitus?? en tiiä
Mutta spottaaminen aloituksen jälkeen ei auta lajia yhtään...
toiset osaa vaan toisia paremmin...
-----------------------------------------------------------
"Ei härkäkään kokoajan vauhkoo, se vetää välillä heinää" Kimmo Suorsa
jaolsten
Viestit: 2265
Liittynyt: 15:51 09.02.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaolsten »

Keimo15 kirjoitti:
Tundra kirjoitti:Joo,spotataan kaikki pallot,jotka menee alotuksesta ja vastustaja jatkaa siitä.Mitä enemmän palloja nousee spottilinjaan,sitä vaikeampi on pöytä tyhjentää.
Tämä suosisi kunnon breikkiä ja muuttaisi aloituksen tarkoituksen käänteiseksi. Aloitus muuttuisi pelin avaamisesta pikemminkin sulkemiseen tai sen yrittämiseen.
Lyönti voitaisiin nimetä HAITTALYÖNNIKSI.
:lol: :lol: :lol:
Juu yhdyn tähän.
Mutta en ymmärrä miksi lähtä muuttaan näitä nykyisiä sääntöjä...
Onhan se kyllä melko ikävää et aina lyödään se kulma pallo mutta ehkä voitas muuttaa pakan paikkaa tai boksi aloitus?? en tiiä
Mutta spottaaminen aloituksen jälkeen ei auta lajia yhtään...
Boksialotus olis ihan jees
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
CFC
Viestit: 1001
Liittynyt: 13:44 04.03.2006

Viesti Kirjoittaja CFC »

Eikös pari vuotta sitten kokeiltu US Openissa sitä ysin laittamista pisteelle?
Muistaako kukaan miten se toimi?
Avatar
buddy
Viestit: 5279
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

CFC kirjoitti:Eikös pari vuotta sitten kokeiltu US Openissa sitä ysin laittamista pisteelle?
Muistaako kukaan miten se toimi?
Siitä saa sen kulmapallon kulmaan ihan samalla lailla, pitää vaan breikkaa hiljempaa.
Mikko Jäntti
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Markus kirjoitti:
Filipiinot aloitti täpöillä päin, eivätkä saaneet mitään sisään 'ikinä'. Ehkä huonoin vaihtoehto lajille..
Kitchensäännölläkin höystettynä?? Se oli ehtona tossa mun ehdotuksessa......
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Markus kirjoitti:...saattaa hyvinkin toimia. Ei siis hyvä homma..

Let's kokeillaan ensin :wink:
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Skobe »

Mä oon löysien pakkojen linjalla :shock: :? :D
Pakat tehdään kolmiolla, mutta ei edes yritetä tehdä niistä tiukkoja. Siinä aloittajan pitää tasapainoilla sitten valintojen kanssa; ottaako riskin jättämällä valkoisen keskelle pöytää vai seiftimmin päätyvalliin.
Baari-peleistä tuttu ajatus...

No vitsit vitseinä. Mä olen täällä vain hämmentämässä. Jatkakaa te oikeata keskustelua, oikeilla asioilla.
Keimo15
Viestit: 422
Liittynyt: 23:43 02.10.2007
Paikkakunta: Sun city Patela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Keimo15 »

Miten ois sellainen sääntö muutos et pakko käydä 5, 6 tai jopa 7 palloa valliin aloituksesta et saa jatkaa...

Ainakin hard breikkejä nähtäis paljon, mutta muuttaisko se sitten tätä kulma pallo ongelmaa...

No siihen vois lisätä pakan eri paikkaan nykyisestä...

Mutta en tiedä se on vain minun mielipide.

Niin eiköhän tähän 10-palloonkin joku keksi jonkun aloitus systeemin että aina joku menee.
Itse kokeilin yköstä keskelle ja 10 aloitusta ja 3 kertaa ykönen uppos ja 3 muulla kerralla meni jotain muuta... :roll:
toiset osaa vaan toisia paremmin...
-----------------------------------------------------------
"Ei härkäkään kokoajan vauhkoo, se vetää välillä heinää" Kimmo Suorsa
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Mä pääsen huomenna uudelle tapping-veralle kokeilemaan eri variaatioita, mitenkähän toi break box toimii, esim kitchenillä yhdistettynä?

En hirveen innokas henkilökohtaisesti olis tekemään mitään törkeen spesiaaleja ja keinotekoisia sääntöjä kuten just nää pallojen spottaukset ymsyms.
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Avatar
9Ball
Viestit: 1632
Liittynyt: 06:52 19.02.2005

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

....ja ennekuin ampuminen alkaa :lol: ,niin kannattaa muistaa että tämä "ongelma" koskettaa <5% kaikista aktiivi pelaajista eli 95% on aivan sama meneekö pallo aloituksesta vai ei.......peli ratkee ihan muihin lyönteihin kuin aloitukseen...... :roll:
Avatar
9Ball
Viestit: 1632
Liittynyt: 06:52 19.02.2005

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

Markus kirjoitti:
9Ball kirjoitti:....ja ennekuin ampuminen alkaa :lol: ,niin kannattaa muistaa että tämä "ongelma" koskettaa <5% kaikista aktiivi pelaajista eli 95% on aivan sama meneekö pallo aloituksesta vai ei.......peli ratkee ihan muihin lyönteihin kuin aloitukseen...... :roll:

No jos lasket kapakka ja hupi pelaajat mukaan, niin prosenttisi saattavat olla jotenkuten lähellä oikeaa. Jos lasket oikeat aktiivipelaajat, sanotaanko vaikkapa kilpapelaajat, niin prosentit muuttuvat kummasti.

Jostain syystä muissakin urheilulajeissa säännöt muokataan sen mukaan, miten kilpaillessa ne parhaiten lajille sopivat. Ja ihan ymmärrettävistä syistä, otetaan se kärki vaikka se kapeampi onkin, huomioon vahvistetummin.

Toki jokainen voi jatkaa 9-pallon pelaamista ihan millä säännöillä vaan haluaa, mutta on turha odottaa että muut tyytyvät tähän, jos epäkothia löytyy.
.....sanoisin että niin kauan kuin ap% on alle 25 ,niin ei tuo aloituslyönti ole se olennainen tekiä......nythän on pöytäkirjoihin merkitty nuo ap:t ,eli monellako menee tuon yli???? .......ainakin 2:ssa missä on yli puolet sbil pelaajista ,niin ei niitä ole kauhean paljon tullut......ainakaan niissä peleissä mitä itse olen nähnyt......
Avatar
9Ball
Viestit: 1632
Liittynyt: 06:52 19.02.2005

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

T_White kirjoitti:
HJL kirjoitti:Keskittykääs olennaiseen.
:wink:
Jep, ja jos kaikki tämän topicin kirjoittajat laittaisivat tuon huikean energian, jota suorastaan pursuaa ovista- ja ikkunoista, niin...
ja siirtäisivät sen itse peliin, niin luulisin, että seuraava MM-voittaja olisi taas Suomesta :)
....ei vaan tää aihe on kuin Olkiluodon voimala - säteilee tasaisesti,kulutuksesta riippumatta :D
Vastaa Viestiin