Virtanen kirjoitti:Harvemminhan suuremmissa kisoissa jää huomaamatta nuo sääntörikkeet, mutta víikkokisoissa tulee niitä usein katsottua läpi sormien.
Esimerkiksi ihmisillä tuntuu täysin unohtuneen kuinka helposti tulkitaan erän luovutus.. Usein samat tyypit nousetvat (ysipallossa) ysin ollessa enää pöydällä seisomaan, ja ottavat kolmion käteensä, tai laittavat käden valmiiksi pussiin.
Siinä sitten kun kyselee että "täytyykö tää nyt lyödä", tulee usein vastaukseksi että "täytyy".
Onko ihmisiltä sääntötuntemus kateissa vai ollaanko vaan piittaamattomia. Meinaan kisojahan ne viikkokisatkin on.
Varmasti muuallakin on samantapaista käytöstä?

Jos pelaaja on lyömässä ratkaisupalloa, niin lyönnin aikana vastustajan ei ole sallittua alkaa ruuvata keppiään auki, ottaa kolmiota käteensä, laittaa kättä pussiin tai yhtäkkiä ponnahtaa tuoliltaan seisomaan. Tässä seisomaan nousemisessa on sellainen poikkeus, että jos istuu suoraan lyöntilinjalla, niin toisinaan voi siirtyä pois linjalta, mutta se pitää tehdä ennen vastustajan asettumista lyöntiasentoon ja mahdollisimman huomaamattomasti. Mutta nuo 3 edellämainittua on aivan täysin selkeitä erän luovutusmerkkejä, joihin ei löydy tulkinnanvaraa.
Miksi muuten Virtanen edes kysyt tarvitseeko lyödä viimeistä palloa, kun/jos vastustaja on selkeästi jo luovuttanut erän ? Ei siinä enää selittelyt auta. Itse sanoisin suoraan vastustajalle, että "Tämän erän luovutit ja jos et halua vastaisuudessa luovuttaa eriä kesken pakan, niin pysyt takapuoli liimattuna penkissäsi liikkumatta kunnes viimeinen pallo on pussissa asti." Tämän siis pitäisi päteä viikkokisoissakin. Mä en ainakaan katsele hetkeäkään mitään psyykkausyrityksiä, en tahallisia enkä tahattomia, vaan viesti pitää saada sinne pelaajalle asti.
Viime vuoden 9-SM kisoissa pelasin jotain vastustajaa vastaan, johdin reilusti ja kun olin lyömässä melkein luukkuysiä pussiin, kun huomasin sivusilmälläni vastustajan alkavan ruuvata keppiään auki. Nousin lyönnistä ylös lyömättä ysiä ja tarjosin vastustajalle kättä. Vastustaja näytti pienen hetken hämmästyneeltä, mutta tajusi tilanteen eikä vastustellut ollenkaan. Pointtini on siinä, että myöskin lyöjällä on tavallaan osavastuu. Jos olisin lyönyt ysin ohi olisi marinani ollut tavallaan turhaa, koska en ollut ottanut erän luovutusta vastaan. Jälkeenpäin on vaikea vaatia erän luovutusta. Eli oma näkemykseni on se, että jos olen itse lyömässä ysiä/kasia/parttipalloa, niin vaikka vastustajani tekisi mitä tahansa, niin lyönnin lähdettyä en voi enää vaatia erän voittoa. Paitsi jos vastustaja tekee juuri lyöntihetkellä jotain tahallista ja todella törkeää häirintää. Useinhan homma menee niin, että vastustaja luovuttaa erän, mutta lyövä osapuoli lyö puolihuolimattomasti palloa, koska ajattelee, että tämä erä on jo plakkarissa. Eli, jos se vastustaja alkaa höntyillä siellä penkillään, niin jättäkää se parttipallo lyömättä niin ei tule epäselvyyksiä.
Niin, viikkokisat on tavallaan sama kuin pelaisi rahasta. Kaippa yleensä viikkokisoissa on rahapalkinnot ? Eli, jos jotkut alkavat kitistä, että "ei kai nyt viikkokisoissa..." niin vastatkaapa, että entäpä jos pelaisimme rahasta ? Jotkut todella luulevat, että sääntöjä voi taivutella jos ei panokset ole niin suuria...