9-pallon SM, vuoroaloituksilla vai perinteisesti?

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

9-pallon SM, vuoroaloituksilla vai perinteisesti?

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Aloitetaan tälle oma otsikko, jos ja kun tuottaa mielipiteitä. Kuten sanottua, tämä on vain ajatus ja haluaisin mielipiteitä tästä. Onko näin että kärkipelaajat on vastaan ja muut puolesta? Nyt kun nyt joudutaan (?) pelaamaan lyhyitä otteluita, vuoroaloitus tekisi otteluista hieman tasaisempia, mutta suosiiko tämä mielestänne heikompia pelaajia vai kärkipelaajia?
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
smandi

Viesti Kirjoittaja smandi »

miun mielipide on se, että koska tarkoituksena on selvittää kuka on suomen paras pelaaja, niin voittajan tulisi aloittaa. parashan on se joka pystyy tasasen varmasti tekee pörröö, pörrön perään.

rahaskaboissa toimii kyllä tasotusta tuovana elementtinä hyvin, mutta ei kuulu kyl noihin mittelöihin. voittomäärät vaan kuntoon supistamalla osallistujien määrää. turha sinne on tälläsia paisteja päästää, vaikka mielellään kilpailenkin.
Mika
Viestit: 500
Liittynyt: 14:42 04.11.2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Mika »

Juu, samaa mieltä, ite en kyllä pääse alottamaan tällä tyylillä monestikaan mutta so what, näin sen mun mielestä pitää mennä 8)
häkä
Viestit: 329
Liittynyt: 10:55 04.04.2005
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja häkä »

Voittaja
Golden
Viestit: 1319
Liittynyt: 15:09 12.11.2004
Paikkakunta: Jyväskylä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Golden »

Winner takes it all.........
"Don't worry baby. I got your money. It's just in action right now." ~ Eric Durbin

SPONSORED BY:

http://www.tigerproducts.com/
http://www.taomtips.com
Avatar
9Ball
Viestit: 1632
Liittynyt: 06:52 19.02.2005

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

Minä vetäisin rajan tuohon 7 erään.Alle 7 voitto erää pitäisi ehdottomasti pelata vuoro aloituksella.Jos on täpping käytössä jopa 9 erään vuoroaloituksin.Pötkö perusteli minusta tuon oikein,eli kummallakin pelaajalla pitää olla mahdollisuus yrittää.Vuoroaloituksissa sitten 2 ero voittoon,eli jos pelataan 6 voittoon 6-5 tilanteessa peli ei pääty ,vaan pelataan niin kauan kun tulee 2 ero.Tasaisessa pelissä saadaan reilu ratkaisu,toisaalta selkeitä ja epätasaisia pelejä ei venytetä turhaan
Golden
Viestit: 1319
Liittynyt: 15:09 12.11.2004
Paikkakunta: Jyväskylä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Golden »

alkupelit 7 voittoon.

Cuppi 9 voittoon.

Semit ja finaalit 11 voittoon.
"Don't worry baby. I got your money. It's just in action right now." ~ Eric Durbin

SPONSORED BY:

http://www.tigerproducts.com/
http://www.taomtips.com
Steffi

Viesti Kirjoittaja Steffi »

totta!! :cry:

Olen silti "voittaja aloittaa" systeemin puolella. On jotenkin pelin suola kun tulee parttipötköjä 8)
Mika
Viestit: 500
Liittynyt: 14:42 04.11.2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Mika »

Tai sit looser breaks :roll:
Mika
Viestit: 500
Liittynyt: 14:42 04.11.2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Mika »

Ok
billiardmama
Viestit: 2507
Liittynyt: 00:45 12.11.2004

Viesti Kirjoittaja billiardmama »

Olen täysin samaa mieltä kun Janne ja sitä paitsi jos joku tekee 6 ap:ta putkeen eikä vastustaja päässyt edes kokeilemaan, oliko hän silloin parempi?! Ei ymmärrä :oops:
Avatar
Johnny Boyh
Viestit: 3008
Liittynyt: 01:28 12.11.2004
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johnny Boyh »

Olen täysin samaa mieltä kun Janne ja sitä paitsi jos joku tekee 6 ap:ta putkeen eikä vastustaja päässyt edes kokeilemaan, oliko hän silloin parempi?! Ei ymmärrä
Minun mielestä, kyllä :)
Joni Ahola / Espoon Biljardikerho
SBIL puheenjohtaja / Kilpailukalenterivastaava
Pool/Kaisa/Pyramidi/Kara lajijaostojen jäsen
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Make kirjoitti:
Johnny Boyh kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä kun Janne ja sitä paitsi jos joku tekee 6 ap:ta putkeen eikä vastustaja päässyt edes kokeilemaan, oliko hän silloin parempi?! Ei ymmärrä
Minun mielestä, kyllä :)
Ei voi väittää että toinen on parempi, jos toinen ei ole edes päässyt näyttämään taitojaan.
Nimenomaan. Kyllä se harmittaa pudota kisoista sen takia että ei vaan päässy koittamaan, tietäen että pystyisi mihin vaan jos pöydälle pääsee. Tämä ajattelutapa suosii vuoroaloituksia, lyhyisiin voittoihin.

Toisaalta, eipä tainnu joukkue-SM kisoissa tulla mitään valtavia pötköjä ysissä, vai kuinka?
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Avatar
buddy
Viestit: 5280
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

Tommi Lamminaho kirjoitti:
Nimenomaan. Kyllä se harmittaa pudota kisoista sen takia että ei vaan päässy koittamaan, tietäen että pystyisi mihin vaan jos pöydälle pääsee. Tämä ajattelutapa suosii vuoroaloituksia, lyhyisiin voittoihin.

Toisaalta, eipä tainnu joukkue-SM kisoissa tulla mitään valtavia pötköjä ysissä, vai kuinka?
Streitissä tuli kyl pari :wink:

Joo, mun mielipide on hieman kahden vaiheilla. Vuoroaloituksissa on paha jos joutuu alussa alakynteen, niin nousun tekeminen on vaikeaa, kun kaverilla on aina aloitus joka toisessa erässä. Ja alakynteen joutuu helposti, varsinkin jos alussa aloitus ei toimi. Muistanpa kauan sitten Eurotourissa erään pelin jossa 5-2 tilanteen jälkeen pelkästään aloitus ratkaisi kumpi pääsi pöytää hallitsemaan. Mielestäni vuoroaloitus suosii hieman sellaista tasaista "jauhajaa" ja voittajan aloitus suosii rytmipelaajaa, joka saattaa milloin tahansa päräyttää muutaman partin.

Vaikea kysymys, mutta itse olisin voittaja aloittaa -kannalla. Kyllä niitä peräkkäisiä partteja on syytä odottaakin puhumattakaan siitä, että se on yleisöllekin mielekkäämpää.
Mikko Jäntti
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

buddy kirjoitti:
Tommi Lamminaho kirjoitti:
Nimenomaan. Kyllä se harmittaa pudota kisoista sen takia että ei vaan päässy koittamaan, tietäen että pystyisi mihin vaan jos pöydälle pääsee. Tämä ajattelutapa suosii vuoroaloituksia, lyhyisiin voittoihin.

Toisaalta, eipä tainnu joukkue-SM kisoissa tulla mitään valtavia pötköjä ysissä, vai kuinka?
Streitissä tuli kyl pari :wink:

Joo, mun mielipide on hieman kahden vaiheilla. Vuoroaloituksissa on paha jos joutuu alussa alakynteen, niin nousun tekeminen on vaikeaa, kun kaverilla on aina aloitus joka toisessa erässä. Ja alakynteen joutuu helposti, varsinkin jos alussa aloitus ei toimi. Muistanpa kauan sitten Eurotourissa erään pelin jossa 5-2 tilanteen jälkeen pelkästään aloitus ratkaisi kumpi pääsi pöytää hallitsemaan. Mielestäni vuoroaloitus suosii hieman sellaista tasaista "jauhajaa" ja voittajan aloitus suosii rytmipelaajaa, joka saattaa milloin tahansa päräyttää muutaman partin.

Vaikea kysymys, mutta itse olisin voittaja aloittaa -kannalla. Kyllä niitä peräkkäisiä partteja on syytä odottaakin puhumattakaan siitä, että se on yleisöllekin mielekkäämpää.
Vai onko yleisölle mielekkäämpää katsella loppuun asti tiukkoja otteluita? Veikkaanpa että näin on, varsinkin kun puhutaan suuresta yleisöstä.

Joo mä jotenkin osasin aavistella että tuo streitti tulee esille heti :wink: Sitäpaitsi tuli niit kasissakin 8)
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Avatar
buddy
Viestit: 5280
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

Tommi Lamminaho kirjoitti:
Vai onko yleisölle mielekkäämpää katsella loppuun asti tiukkoja otteluita? Veikkaanpa että näin on, varsinkin kun puhutaan suuresta yleisöstä.

Joo mä jotenkin osasin aavistella että tuo streitti tulee esille heti :wink: Sitäpaitsi tuli niit kasissakin 8)
Hehe, kukas niitä kasissa sitten painoi ? :)

Eihän toi vuoroaloitus silti takaa tiukkoja matseja ? Muilla kuin huippupelaajille aloituksesta tuskin on suurempaa etua.
Mikko Jäntti
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Mutta mestiksen osalta uskoisin otteluiden tulevan tiukemmiksi ja jos lisättäisiin vielä tapping niin sitten tasoittuu entisestään.

Meitsi tekas nelosen 8)
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
häkä
Viestit: 329
Liittynyt: 10:55 04.04.2005
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja häkä »

Joo, ja ensin teikkaus 5:een voittoon :lol: , sit häviäjä aloituksilla 7:ään voittoon :lol: , mutta eron pitää olla vähintään 2 erää??? :wink: :wink: :wink:
Avatar
9Ball
Viestit: 1632
Liittynyt: 06:52 19.02.2005

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

buddy kirjoitti:
Muilla kuin huippupelaajille aloituksesta tuskin on suurempaa etua.
Totta,mutta kun on kyse sm-kisoista ,pitää lähtee siitä optimistisesta oletuksesta että meiltäkin löytyy aina muutama "huippu" ja silloin vastustajalle joka ei ole niin "huippu" olisi huippua jos edes vähän pääsis pyristelemään mukana :lol:
Golden
Viestit: 1319
Liittynyt: 15:09 12.11.2004
Paikkakunta: Jyväskylä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Golden »

tekeekö pelkästään se että saat "aina"aloituksesta pallon pussiin poolin niin helpoksi että sen jälkeen ei voi enää lyödä ohi (ja nyt puhun SM-kisojen tasosta) eli ei filppareita, taikkuja, jenkkejä tai Mika Immosta, ainakaan aina, Siis voiko taso nousta jokaisella niin paljon että kaikki rupeaa tekemään 1+6 joka peliin pelkästään tämän "tappinigin" avulla Tarkoitan tällä lauseella sitä että vaikka se tapping olisi osana SM-kisoja on sillä todella niin suurta merkitystä noitten pelien suhteen kuin mitä annetaan ymmärtää vai koskeeko se vain maailman kärkeä ja toisaalta kyllä se maailman kärki tekee niitä parttiputkia ilman tappingiäkin.


No onhan se totta että ei niitä 1+6 nyt ala tippumaan kuin sieniä sateella...
Mutta pelistä tulee yleisön kannalta tylsää kun softbreikit suhahtelee ympäri salia.... Se on vähän kun vertais sitä jos sä pelaat kaisaa jotain vastaan joka lyö kokoajan valkosta kulmaan. Kumpiko on yleisölle mukavampaa...

Ja tommonen 1+6 nyt on muutenkin harvinaisuus oltiin nyt sitten vaikka jupiterin mestaruuskisoissa. Tapping = ei tee pelistä vain helpompaa vaan myös tylsää...
"Don't worry baby. I got your money. It's just in action right now." ~ Eric Durbin

SPONSORED BY:

http://www.tigerproducts.com/
http://www.taomtips.com
Golden
Viestit: 1319
Liittynyt: 15:09 12.11.2004
Paikkakunta: Jyväskylä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Golden »

oho meni väärin päin.... tuo quote...
"Don't worry baby. I got your money. It's just in action right now." ~ Eric Durbin

SPONSORED BY:

http://www.tigerproducts.com/
http://www.taomtips.com
Vastaa Viestiin