Biljardia selkäkivun kanssa.

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Biljardia selkäkivun kanssa.

Viesti Kirjoittaja CnPs »

Nuo on yleisiä. Eri lääkkeitä kaikilla noihin. Jotkut muuttelee stanssia, jotkut pitää taukoo. Kyseessä on kuitenkin valitettavasti epäergonomiseks laskettava laji ja harva kai kuitenkaan tekee kunnon venyttelyt yms biliksen päälle?
Itse oon huomannu stanssia muuttelemalla, että jos jalkoja pitää suorana, tai taka jalkaa ja pistää sinne painopistettä, niin selkä menee helpommin suoraks ja sillon saattaa käydä pidemmän päälle ristiselkään ja se taaimmainen jalka alkaa rasittumaan.
Voi koittaa joustaa hieman tai siirtää painopistettä jalalta toiselle. Se saattaa myös suoristaa selkää jopa lisää, mut riippuu muistakin asioista.
Voimakas etujalan painopiste rasittaa pidemmän päälle etujalan nivustaivetta. Mut rentouttaa lyöntikättä.
Jalkojen jousto rasittaa pidemmän päälle alaselkää.
Noin minun "ruodolla" ;-) ...muutamia mainitakseni. Huoltoohan se kroppa sit aina kaipaa. Ja mulla vielä vasurillakin pelailua. Tervistelyä ja uintia, venyttelyä yms.
Itseasiassa ihmettelen kuinka jotkut hieman ylipainoiset prot selvii kisoista toiseen. Saattaa olla treenit melko tarkkaan harkittuja ja toteutettuja. Saattaa nuo stanssit yms tekniikatkin olla vielä paremmin hallussa kuin mulla. Ja mulla kuitenkin harrastus kyseessä. Tosin treenimäärät on ollu välillä tod. korkeet.
Se on kyllä helpottanu, että oon alusta asti kammonnut ajatusta jonkin oman tekniikan luonnista.
Eihän missään perus budo lajissakaan oo mitään omaa tekniikkaa. Kaikille opetetaan kaikki tekniikat. Vain vastaava ajatus on motivoinut harrastamaan lajia. Tahto oppia niin paljon kuin vaan voi...
Kannattaa kokeilla noita stansseja yms.
Jarmo J Mikael Voutilainen
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Biljardia selkäkivun kanssa.

Viesti Kirjoittaja CnPs »

P.S. Tosiaan, mitään semmosta oikeeta ja ihanteellista stanssia ei teoriassakaan ole, jolla sais sit vaivatta pelata kohdusta hautaan mielinmäärin.
Semmoseen vaaditaan täysin ergonominen laji ja kompensaatiot ja huippuravinto. Esim. ihan vaan kuntojumppaa punttisalilla ja fysioterapeuttiset venytykset ja rentoutukset päälle.
Karu fakta :-(
Jarmo J Mikael Voutilainen
Jotos
Viestit: 10
Liittynyt: 14:08 05.03.2014

Re: Biljardia selkäkivun kanssa.

Viesti Kirjoittaja Jotos »

Osta semmonen pilates/jumpparulla ja rullaile sillä selkä joka ilta. Mulla oli kanssa paljon selkäongelmia ja tuolla ne pysyy poissa. Selkähän kaipaa liikuntaa sekä venyttelyä varsinkin jos työskentelyasento tai tässä tapauksessa lyöntiasento rasittaa sitä.
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Biljardia selkäkivun kanssa.

Viesti Kirjoittaja CnPs »

Ottakaa selkoo venyttävistä bodaus liikkeistä. Niitä pienillä painoilla, niin on helppo ja tehokas jumppa. Esim. pienillä käsipainoilla askelkyykky kävellen, taimmaisen jalan lonkan koukistajaa venyttäen. Voi tehdä ilman painojakin. Selkä&takareisi perus venytys asennossa, alataljaa yhdellä kädellä, puolta vaihtaen. Vipunostoja rinnalle, rintaa avaten ja venyttäen. Ristitalja rinnalle rinnan avaukseen keskittyen. Ranskalainen punnerrus yhdellä kädellä niskan takaa ojentajaa venyttäen. Niskapannalla (voi ostaa wrangen netti shopista) niskan venytys jumppaa. Pohjeliikkeitä ala-asennon venytykseen kohdistaen. Pull over vatsaa venytäten, esim jumppapallo korokkeen päällä ja sen päällä selällään maaten. Kylkien venytys, vinopenkillä sivuttain istuen, yhdenkäden ransk.punn.tyyliin...
Kaikissa semmonen paino jolla saa hyvän venytyksen aikaan. Huolellinen lämmittely alkuun. Tuosta ei lihashuolto enää helpotu. Ja tuon jälkeen on helpompi venytellä. Ne siten, että aluks lihas kerrallaan, jonka jälkeen vasta yhdistelmiin.
Nuo jos tekee minimi painoilla, niin silti paranee myös lihaskunto. Lihas rasittuu jopa pelkässä venyttelyssä. Venytys jännittää lihasta ja lataa siihen energiaa. Energia vapautuu lämpönä ja kiihdyttää aineenvaihdunnan. Lymfanestekierto tehostuu ja lihaýs&nivel alkaa imemään ravinteita...
Viimeksi muokannut CnPs, 10:05 10.11.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarmo J Mikael Voutilainen
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Biljardia selkäkivun kanssa.

Viesti Kirjoittaja CnPs »

P.S. En ota kantaa onko mulla jotain kipuja tai sairauksia. Kunnosta huolehtiminen pitäis kuulua kansalaisvelvollisuuksiin... ja tosiaan, nuo venyttävät liikkeet on helpoin tapa.
Minä en usko että on olemassakaan semmosta kroppaa, joka imee vaan viinat ja myrkyt, ei kaipaa huoltoo, vanhenee mut ei oireile. Varmaan kyllä jokaisen toiveuni...
Jarmo J Mikael Voutilainen
CnPs
Viestit: 448
Liittynyt: 20:02 10.10.2011
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Biljardia selkäkivun kanssa.

Viesti Kirjoittaja CnPs »

Tuli mieleen vielä hyvä lapaa ja takaolkaa avaava liike joka on pelaajille varmasti hyväks. Selällään ja hieman kyljellään, tehdään vipunosto takaolkapäälle venyttävänä.
Unohdettu bodausliike. Ei näy ketään tekemässä saleilla... Itsekkin unohdin vuosiksi, kunnes taas muistin ja en oo aina muistanu vieläkään. Pitää aloittaa aivan minimi painoilla, jopa käden omalla painolla. Syytä tehdä penkillä että saa kunnon venytyksen.
Jarmo J Mikael Voutilainen
laura_sa
Viestit: 89
Liittynyt: 11:20 07.02.2016

Re: Biljardia selkäkivun kanssa.

Viesti Kirjoittaja laura_sa »

Itselläni on selkä pari kertaa leikattu ja muutama pullistuma sekä alaselässä että kaularangassa. Olen käynyt Ortonissa yksilökuntoutuksessa ja siellä tekivät niin, että laittoivat maalarinteippiä selkään (asennus pystyasennossa). Kun kumartui lyöntiin, niin jos teippi ei kiristänyt, niin asento selälle hyvä ja jos taas teipin tunsi ja se kiristi, niin selkä pyöristy liikaa.

Niskaan/olkapäihin oon apua saanut koneisto-/urheiluteippauksesta. Etenki jos on yliliikkuvuutta, niin antaa vähän tukea.

Pelaaminen on edelleen aika kivuliasta ja usein migreeni pelien aikana tai viimeistään jälkeen. Syvien lihasten treenaaminen ja venyttely helpottavat, mutta välillä on tosi vaikeita päiviä kyllä, kun ainoa mitä voi ajatella on jäätävä kipu.

Tsemppiä kaikille kipujen kanssa eläville ja pelaaville!
Vastaa Viestiin