Kirja aloittelijalle

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Matti Jokela, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
DrDot

Kirja aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja DrDot »

Mikähän olisi hyvä pool-kirja aloittelevalle harrastajalle? Eli käytäisiin läpi perustekniikka ja harjoitteita niin, että pääsisi alkuun.
Hibzu

Re: Kirja aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja Hibzu »

Immosen Mastering Pool video ajaa asiansa kiitettävästi, Muistaakseni ainakin Hyvinkään salilla on yhdellä hemmolla hallussaan. Laita tänne viestiä jos kiinnostaa niin voin tiedustella hintaa yms...
Miikka Hirvonen HyvBK
Team Brassica Napus Inseco
MattiJarkkoFanclub
laadidaa

Viesti Kirjoittaja laadidaa »

Mikan videosettiä voi suositella lämpimästi, mutta Capelle käy kirjassaan melkoisesti myös muita poolipelaajan tietovarastoon kuuluvia seikkoja, joiden oppimiseen muuten voi mennä turhan pitkä aika. Byrneä mitenkään vähättelemättä, josta mielestäni aika ajamassa hieman ohi. Capellen teoksissa enemmän testattua asiaa ja tilastoa kuin kokemusperäistä mutuinfoa.

Itse valitsisin Mikan videosetin ja sitten iltalukemiseksi Capellen kirjan. Niistä vaan kannattaa katsoa juuri tuo "Play Your Best Pool" joka on perusteoksena hyvä. Capellella on useita opuksia joiden sisällöt menevät valitettavan paljon päällekkäin, joten mikäli ei halua sitten pelikohtaisia (8-pallo, 9-pallo, 14:1) kirjasia ostaa lisäksi, niin ehkä sitten harrastuksen vakavoiduttua myös Capellen "A Mind For Pool" joka keskittyy enemmän sitten valmennuksellisiin, mentaali, peliin valmistautumis yms hommeleihin jos ei ole mahdollisuutta omaa valmentajaa/mentoria itselleen kertomaan samoja asioita saada.

Sitten oma lukunsa ovat nuo more advanced psyykkateokset esim "Pleasures of small motions" ja erinomainen, hyvin biljadriin soveltuva, "Inner game of golf".

Jälkimmäisten kirjoittajia en valitettavast muista, mutta Google muistaa kyllä.

Hyvää tapaninpäivää.
Sponsored by Janne Kettunen
DrDot

Nyt lähti tuo Capellen kirja tilaukseen. Pari syytä, miksi valitsin tämän kirjan enkä Immosen DVD:itä: Sisällysluetteloa silmäilemällä kirjassa vaikuttaisi olevan enemmän "tavaraa" kuin DVD:issä. Toiseksi kun englannin kielen taito ei ole ihan täydellistä, niin tekstin tulkitseminen sanakirjan kanssa on helpompaa kuin puheen. Ja olihan tuo kirja halvempikin (20 euroa Amazonista (Akateemisessa 39 euroa)) kuin DVD:t (55 euroa mastering-pool.com). Kiitos vaan vinkeistä.
laadidaa

Capellen käyttämä englanti on melko peruskauraa, kunhan muutamat jatkossa pelaajalle väkisinkin tutuksi tulevat (amerikan)englannin poolissa käytettävät erikoistermit tulevat kirjaa lukiessa esitellyiksi. Niitä tai niistä johdettua terminologiaa viljellään täällä kotosuomessakin välillä riesaksi asti ;-). Kuvallinen anti on myös siksi selkeää, ettei sitä todennäköisesti tarvitse sanakirjan kanssa selata, ainakaan kovin kauaa.

Ja tämän mielipiteen antaa kaveri joka on lukenut koulussa lyhyen englannin 2,5v

Noi (Mikan) videot on sitten taas muuten visuaalisuudessaan omaa luokkaansa verrattuna kirjaan, vaikkakin selostus hieman riipii välillä.

Tosin tämän palstan videopätkiä ketjusta ja netistä hakemalla löytyy melko hyvää matskua youtube yms paikoista.

Niin tosiaan. Ennen kuin kukaan muu jälleen kerran keksii tämän ennenkuulumattoman totuuden julki tuoda kaiken kansan viisastamiseksi ennen minua. "Kirjat ja videot ovat hyvä apu nopeuttamaan oppimisprosessia etenkin jos ei ole aikaa ja/tai varaa poolipöydän ääressä hyöriä pitkin päivää. Mutta lopulta se oppi realisoituu vasta pöydän ääressä."
Se kauniimpi Tiusanen

Viesti Kirjoittaja Se kauniimpi Tiusanen »

Tosta Mikan opetusvideosta on (käsittääkseni laillisia) maistiaisia youtubessa. Niiden perusteella mä en lähtisi sitä ihan aloittelijalle suosittelemaan, mutta hieman edistyneemmille siitä voi olla suurtakin iloa.

Mä hieman karsastan kirjoja biljardin oppimisessa, vaikka itsekin koitin niitä alkuvuosinani ahmia urakalla. Kyllä kirjoista ihan kelpo infoa saa, joita voi sitten itse käydä testaamassa, mutta suosisin itse mieluummin opetusvideoita, koska mielestäni usean asian ymmärtäminen vaatii kunnollisen visuaalisuuden, että lopulta tajuaa mitä pitää tehdä ja mitä oikein tehdessä tapahtuu. Lisäksi koen, että kirjojen anti edistyneemmille pelaajille jää suhteellisen vähäiseksi.

Ja jos mennään vielä pidemmälle, niin mikään ei voita kunnollista ohjausta. Mielestäni kirjojen ja opetusvideoiden anti on siinä, että saat jotain ideoita, joita voi sitten testata käytännössä, enkä näe niillä sen suurempaa opetuksellista funktiota. On vaikea sanoa, että "kun teet noin, niin tapahtuu tätä", koska lyönti tarvitsee aina sen oman tuntuman.

Nämä oli ihan omia ajatuksiani, eikä tarkoitus ollut kritisoida ketjun avaajan ratkaisua.

edit. haha :D mä en tosiaan lukenut tuota edellisen viestin loppua, mutta jääköön viesti luettavaksi, kun sen kerkesin rustaamaan.
-Timo Tiusanen
laadidaa

Mikan setin 1/3 osuus on kyllä niin basic kamaa, että sitä ennen ei oikeestaan tarvii tietää kun, että mikä on pöytä, pallo ja biljardisauva.

Mutta lyöntiasentohan on juuri sellainen kun kuvittelet sen olevan ja siksi on hyvä, että joku ulkopuolinen säätää alkuvaiheessa, ellei sitten itse saa esim videolle pidempää settiä ja sieltä virheitä karsimaan. Tanssijoilla yms on peileistä huomattavaa hyötyä liikkeiden arviointeihin ja korjauksiin (mm punttisalipeileillä on ihan oikeakin funktio itseihailun lisäksi), mutta biliksessä jo se peiliin tuijottelu lyönnin aikana asennon ja tekniikan suhteen pilaa autenttisuuden täysin koska peiliä ei saa sinne mihin normisti lyönnissä naama on (pitäisi olla) suunnattuna keskimäärin. Tuossa olen itse tykännyt kovin näistä nykypäivän edukkaista dikikameroiden videointiominaisuuksista, kun niissä kuitenkin resot riittää tuota kropan asentoa ja liikettä kuvaamaan, vaikka kaikki hienot tatuintiyksityiskohdat ei erottuiskaan.
laadidaa

Tuossa kropan ja tekniikan hifistelyssä usein unehtuu se tosiseikka, että pääasioita ovat kuitenkin perusjutskien lisäksi se, että kullakin on oma lihaksisto ja luusto omine voimineen, joten jonkin esimerkin orjallinen seuraaminen ei tuota kuin ongelmia. Periaatehan pitäisi enemmänkin olla se, että löytää omalta kohdaltaan ne oleelliset heikkoudet suhteessa siihen, että miksei tapahdu sitä mitä oletti tapahtuvaksi.
Heggins

Viesti Kirjoittaja Heggins »

Rize kirjoitti:http://www.biljarditarvikkeet.fi/produc ... cts_id=948

Immosen DVd taasen soveltunee parhaiten kyllä juuri pelin löytäneelle.
Linkki taisi nyt mennä vähän vikaan,
mutta vähän enemmän poolia pelannut ei kakskymppistä voi paljon paremmin sijoittaa,
kuin Capellen Mind for pooliin.
5 stars!
DrDot

Nyt olen lukenut ensimmäisen luvun tuosta Capellen kirjasta, ja tason nousu pelissä on aika huomattava. Aloittelijaahan tässä tosin ollaan.
Yksi neuvo on kyllä aika kummallinen. Sen mukaan katse on lyöntihetkellä kohdepallossa. Olen tottunut tapittamaan lyöntipalloa lyöntihetkellä, ja kohdepallon katsominen tuntuu tosi oudolta. Olisi kiva tietää, mihin porukat täällä katsovat lyöntihetkellä?
chriscole911

Viesti Kirjoittaja chriscole911 »

Itse tilasin kanssa tuon a mind for poolin ja ei voi sanoa muutakun että suosittelen lämpimästi, sen enempää en ala perustelemaan vaan lukekaa itse :)!
Vastaa Viestiin