virheistä lisää

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: virheistä lisää

Viesti Kirjoittaja Skobe »

lekesbilforum kirjoitti:Tällä palstalla oli juttua virheistä ja niiden ilmoittamisesta.
Ennenkuin aloitan, niin sanon, että itse pelaan niin, että vaikka kukaan muu kuin minä ei tietäisi minun tehneen virhettä, ilmoitan sen antamalla käsipallon, tai vähintään kysymällä, että oliko äskeisessä mitään outoa havaittavissa, jos en itse ole täysin varma.
Teen näin vaikka kyseessä olisi koko ottelun häviö.

No, se asia, josta haluan keskustelua on, että kuinka moni tunnistaa ns. 'cut-shot foul'-lyönnin.

Olen pannut merkille, että pelaajat (hyvätkin) vetävät aina paikassa kuin paikassa myötäsivaria.
Olkoon se ok, mutta kun aletaan olla lähitilanteissa, eli kivi ja kohdepallo ovat hyvin liki, niin sepä ei enää olekaan ok.

Tiedän, että tällaisen virheen kuuluttaminen vaatii rohkeutta, sekä pelaajalta että tuomarilta.
Omissa peleissäni olen usein kysynyt vastustajaltani tällaisen lyönnin jälkeen, että oliko mitään vikaa. Kukaan ei ole myöntänyt.

Olenkin miettinyt, että esim. turnauksessa, voinko keskeyttää vastustajani suorituksen ja pyytää tuomarin paikalle?

Kyseessähän on kaksoiskosketus, jota välttämättä edes itse pelaaja ei huomaa.

Tällä tavalla tehtynä olen nähnyt liian monta liian hyvää päällevetoa ja piilotusta.

Iteenooteheny
:D
Vastaavanlainen tapaus kävi viime itälohkon II-divarin kisoissa Espoossa. Jarno A pyysi buddyä katsomaan tarkkaan vastustajan lähilyönnin. Buddy ilmoitti lyönnin olleen "talkkari".

Katsoin itsekin lyönnin tarkkaan läheltä, mutten nähnyt siinä virhettä. Eli kyllä asiantunteva tuomari kannattaa pyytää paikalle noissa tilanteissa.
Avatar
buddy
Viestit: 5279
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: virheistä lisää

Viesti Kirjoittaja buddy »

Skobe kirjoitti:
lekesbilforum kirjoitti:Tällä palstalla oli juttua virheistä ja niiden ilmoittamisesta.
Ennenkuin aloitan, niin sanon, että itse pelaan niin, että vaikka kukaan muu kuin minä ei tietäisi minun tehneen virhettä, ilmoitan sen antamalla käsipallon, tai vähintään kysymällä, että oliko äskeisessä mitään outoa havaittavissa, jos en itse ole täysin varma.
Teen näin vaikka kyseessä olisi koko ottelun häviö.

No, se asia, josta haluan keskustelua on, että kuinka moni tunnistaa ns. 'cut-shot foul'-lyönnin.

Olen pannut merkille, että pelaajat (hyvätkin) vetävät aina paikassa kuin paikassa myötäsivaria.
Olkoon se ok, mutta kun aletaan olla lähitilanteissa, eli kivi ja kohdepallo ovat hyvin liki, niin sepä ei enää olekaan ok.

Tiedän, että tällaisen virheen kuuluttaminen vaatii rohkeutta, sekä pelaajalta että tuomarilta.
Omissa peleissäni olen usein kysynyt vastustajaltani tällaisen lyönnin jälkeen, että oliko mitään vikaa. Kukaan ei ole myöntänyt.

Olenkin miettinyt, että esim. turnauksessa, voinko keskeyttää vastustajani suorituksen ja pyytää tuomarin paikalle?

Kyseessähän on kaksoiskosketus, jota välttämättä edes itse pelaaja ei huomaa.

Tällä tavalla tehtynä olen nähnyt liian monta liian hyvää päällevetoa ja piilotusta.

Iteenooteheny
:D
Vastaavanlainen tapaus kävi viime itälohkon II-divarin kisoissa Espoossa. Jarno A pyysi buddyä katsomaan tarkkaan vastustajan lähilyönnin. Buddy ilmoitti lyönnin olleen "talkkari".

Katsoin itsekin lyönnin tarkkaan läheltä, mutten nähnyt siinä virhettä. Eli kyllä asiantunteva tuomari kannattaa pyytää paikalle noissa tilanteissa.
Juurikin siinä kyseisessä tapauksessa on vaikea nähdä virhettä jos ei ole tottunut noita tilanteita katsomaan. Lyöntipallo alle puolen sentin päässä kohdepallosta ja pelaaja leikkaa palloa hieman, ei kuitenkaan yli puolen pallon. Lyönnin tuomitsin talkkariksi lähinnä siksi, että a) kivi ei lähtenyt tangentin suuntaan ja lähti myöskin hieman liian kovaa ollakseen normaali puhdas lyönti ja b) lyönnistä lähtevä ääni kertoi, että kyseessä oli kaksoiskosketus.

Tuo alkuperäisen postaajan mainitsema virhe, jossa leikkuulyönnissä lyödään "ulkopuolen" sivukierrettä ja lyöjä tekee huomaamattaa talkkarin, pystytään helpohkosti toteamaan sillä, että kivi lähtee luonnottomassa kulmassa kohdepallosta eli kivi ei noudata tangettisääntöä. Toisinaan saleilla on niin paljon taustamelua, ettei pelkästään lyöntiäänen perusteella noista voi tuomiota antaa. Ja nimenomaan olisi parasta, että vastustaja pyytää ennen lyöntiä jonkun ulkopuolisen tuomitsemaan lyönti.
Mikko Jäntti
Avatar
buddy
Viestit: 5279
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

Ihan sama mikä osa kädestä osuu palloon, on se karva tai luomi tai mikä tahansa. Ihokarvatussin toteaminen on vaan hillittömän vaikeaa, en välttämättä usko vastustajan huutamaan ihokarvatussiin jos henkilö katsoo lyöntiä 5m päästä. Jussin tapauksessa ihokarvatussin toteaminen lienee helpompaa :)
Mikko Jäntti
Sinervo
Viestit: 22
Liittynyt: 01:11 27.06.2006
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sinervo »

Sitten on myös tämmönen vaaituskoje, jolla saapi 16-17m päästä tämmösiä kuvia...

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/28cyd+h ... skoje.html

Kyllä näillä rakennusvälineilläkin pöydät saa melkein suoraan(n.0,1mm).
Pelaa Bilistä!
Sinervo
Viestit: 22
Liittynyt: 01:11 27.06.2006
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sinervo »

HUPS....väärä viestiketju...sorry :oops:
Pelaa Bilistä!
Vastaa Viestiin