Sääntökysymykset asiantuntijoille

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Johnny Boyh, Tube, Markku Ryytty, buddy, Tommi Lamminaho, rz

Avatar
buddy
Viestit: 5267
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja buddy » 15:31 27.01.2018

Eli pallon on siis oltava pysähtyneenä myös pussin sisällä?
Erä päättyy siihen kun pallo pöydällä pysähtyy.
Eli jos lyö stopparilla voittopallon mukiin ja se kimpoaa pussin pohjalta takaisin pöydälle niin teoriassa on voittanut pelin?
Ei. Tärkeää on mihin se pallo on osunut ja mihin se pysähtyy. Jos pallo käy pussissa ja tulee takaisin pöydälle niin silloin se on edelleen pöydällä ja pelattavissa (pussi on osa pöydän kiinteitä osia niin kyseessä ei ole virhe). Tässä on nyt puhuttu lyhyessä ajassa niin monesta eri asiasta, että menee puurot ja vellit sekaisin.

Säännöissä on erikseen kohta, jossa mainitaan, että jos pallo menee pussiin, käy pallojenpalautusjärjestelmässä ja palaa pöydälle niin silloin kyseessä on pussitettu pallo. Jos pallo käy pelkästään pussissa ja palaa pöydälle niin silloin kyseessä ei ole pussitettu pallo.
Pussista takaisin, pallo pelattavissa, ei pussitettu: https://www.youtube.com/watch?v=W6xBtmwg0AI
Pallon palautusjärjestelmästä takaisin, pallo pussitettu: https://www.facebook.com/RailbirdsProdu ... 5310680551 (en löytänyt kuin facesta tällaisen videon)
Mikko Jäntti

Avatar
buddy
Viestit: 5267
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja buddy » 11:28 28.01.2018

9-pallon säännöistä lainattua:

'2.4 Pelin toinen lyönti – Push out
Jos aloituksessa ei ole tapahtunut virhettä, lyöjä voi pelata ”push outin”. Hänen täytyy ilmoittaa aikeestaan tuomarille ja push outin aikana säännöt 6.2 Väärä kohdepallon ensin ja 6.3 Osuman jälkeen ei valliosumaa eivät ole voimassa. Jos push outia lyötäessä ei tapahdu virhettä, vastustaja päättää kumpi jatkaa.'

Tuosta tekstistä saa sellaisen käsityksen, että push outissa on osuttava johonkin palloon. Olen kuitenkin ollut siinä käsityksessä, ettei näin ole. Toisaalta, tuo säännön 6.2 sanamuoto on aika väljä. Onko ko. säännön tarkoitus kattaa myös tilanteet, joissa lyöntipallo ei osu mihinkään pöydällä olevaan pallon? Jos on, niin sanamuodossa on viljalti hiomista :D

Kuis on, asiantuntijat, pitääkö push outissa osua johonkin palloon vai ei?
Väärä pallo ensin -säännön ollessa pois käytöstä, ei se tarkoita sitä että pitää osua johonkin palloon. Ysipallon säännöissä kun ei sanota, että jokaisella lyönnillä on osuttava johonkin palloon. Ei siis tarvitse osua mihinkään palloon.
Mikko Jäntti

Paul Newman
Viestit: 31
Liittynyt: 21:23 17.12.2016

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Paul Newman » 20:44 30.01.2018

Eli pallon on siis oltava pysähtyneenä myös pussin sisällä?
Erä päättyy siihen kun pallo pöydällä pysähtyy.
Eli jos lyö stopparilla voittopallon mukiin ja se kimpoaa pussin pohjalta takaisin pöydälle niin teoriassa on voittanut pelin?
:lol:

Paul Newman
Viestit: 31
Liittynyt: 21:23 17.12.2016

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Paul Newman » 20:52 30.01.2018

9-pallon säännöistä lainattua:

'2.4 Pelin toinen lyönti – Push out
Jos aloituksessa ei ole tapahtunut virhettä, lyöjä voi pelata ”push outin”. Hänen täytyy ilmoittaa aikeestaan tuomarille ja push outin aikana säännöt 6.2 Väärä kohdepallon ensin ja 6.3 Osuman jälkeen ei valliosumaa eivät ole voimassa. Jos push outia lyötäessä ei tapahdu virhettä, vastustaja päättää kumpi jatkaa.'

Tuosta tekstistä saa sellaisen käsityksen, että push outissa on osuttava johonkin palloon. Olen kuitenkin ollut siinä käsityksessä, ettei näin ole. Toisaalta, tuo säännön 6.2 sanamuoto on aika väljä. Onko ko. säännön tarkoitus kattaa myös tilanteet, joissa lyöntipallo ei osu mihinkään pöydällä olevaan pallon? Jos on, niin sanamuodossa on viljalti hiomista :D

Kuis on, asiantuntijat, pitääkö push outissa osua johonkin palloon vai ei?
Väärä pallo ensin -säännön ollessa pois käytöstä, ei se tarkoita sitä että pitää osua johonkin palloon. Ysipallon säännöissä kun ei sanota, että jokaisella lyönnillä on osuttava johonkin palloon. Ei siis tarvitse osua mihinkään palloon.
Juu, ei sanota, mutta sen verran säännöissä todetaan, että kohdepallon missaaminen on virhe ja seurauksena käsipallo vastustajalle. Sen vuoksi halusin tähän ns. virallisen varmistuksen, koskapa säännöistä oikeaa vastausta ei varmuudella pysty löytämään.

Kiitos.

Paul Newman
Viestit: 31
Liittynyt: 21:23 17.12.2016

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Paul Newman » 21:17 30.01.2018

Pallon palautusjärjestelmästä takaisin, pallo pussitettu: https://www.facebook.com/RailbirdsProdu ... 5310680551 (en löytänyt kuin facesta tällaisen videon)
Voisiko tuon videon jotenkin ladata tänne sivustolle, kaikki kun eivät ole facessa...? (vaikka nyky-yhteiskunta näyttää kaikilta osiltaan niin olettavan...)

Royal
Viestit: 288
Liittynyt: 12:35 23.09.2010

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Royal » 15:12 31.01.2018

Kiitos vastauksista. Elikkä jos nyt ymmärsin oikein niin jos vastustaja lyö pallon pussiin stopparilla( tai miten vaan kunhan veran päällä olevat ei enää liiku) ja osuu sen jälkeen vaikkapa kepillä toiseen palloon ja samalla pussitettu pallo vielä pyörii pussissa niin se on virhe, koska teoriassa on mahdollista että se kimpoaa sieltä takaisin pöydälle?

Eli jos tuomari tai vastustaja käy tsiigaamassa pussiin ja havaitsee pallon liikkuvan siellä niin voi todeta vastustajan tehneen virheen jos hän on osunut johonkin palloon kepillään lyönnin jälkeen.
Viimeksi muokannut Royal, 15:55 31.01.2018. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mikko Kallioinen Breakers

Avatar
Hovinarri
Viestit: 658
Liittynyt: 12:33 02.08.2011

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Hovinarri » 15:43 31.01.2018

Kiitos vastauksista. Elikkä jos nyt ymmärsin oikein niin jos vastustaja lyö pallon pussiin stopparilla( tai miten vaan kunhan pöydällä olevat ei enää liiku) ja osuu sen jälkeen vaikkapa kepillä toiseen palloon ja samalla pussitettu pallo vielä pyörii pussissa niin se on virhe, koska teoriassa on mahdollista että se kimpoaa sieltä takaisin pöydälle?

Eli jos tuomari tai vastustaja käy tsiigaamassa pussiin ja havaitsee pallon liikkuvan siellä niin voi todeta vastustajan tehneen virheen jos hän on osunut johonkin palloon kepillään lyönnin jälkeen.
Huikeeta Kalu! Töissä tylsää? :lol:

Paul Newman
Viestit: 31
Liittynyt: 21:23 17.12.2016

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Paul Newman » 19:27 31.01.2018

Kiitos vastauksista. Elikkä jos nyt ymmärsin oikein niin jos vastustaja lyö pallon pussiin stopparilla( tai miten vaan kunhan veran päällä olevat ei enää liiku) ja osuu sen jälkeen vaikkapa kepillä toiseen palloon ja samalla pussitettu pallo vielä pyörii pussissa niin se on virhe, koska teoriassa on mahdollista että se kimpoaa sieltä takaisin pöydälle?

Juuri näin. Sen vuoksi ei myöskään kannata mennä koskemaan pöydältä lattialle lentäneeseen palloon sen ollessa vielä liikkeessä, koska jokin kosminen voima saattaa lennättää ko. pallon takaisin pöydälle, jolloin palloon koskenut pelaaja syyllistyy sääntörikkeeseen...

Tommi Lamminaho
Viestit: 3902
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Tommi Lamminaho » 20:24 31.01.2018

Kiitos vastauksista. Elikkä jos nyt ymmärsin oikein niin jos vastustaja lyö pallon pussiin stopparilla( tai miten vaan kunhan veran päällä olevat ei enää liiku) ja osuu sen jälkeen vaikkapa kepillä toiseen palloon ja samalla pussitettu pallo vielä pyörii pussissa niin se on virhe, koska teoriassa on mahdollista että se kimpoaa sieltä takaisin pöydälle?

Eli jos tuomari tai vastustaja käy tsiigaamassa pussiin ja havaitsee pallon liikkuvan siellä niin voi todeta vastustajan tehneen virheen jos hän on osunut johonkin palloon kepillään lyönnin jälkeen.
Eiköhän laiteta piste tälle saivartelulle jotta joku joskus löytää hyödyllistäkin infoa tästä topicista. Kiitos kommenteista :wink:
Tommi Lamminaho
Lajipäällikkö, Pool

Avatar
buddy
Viestit: 5267
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja buddy » 20:40 31.01.2018

Kiitos vastauksista. Elikkä jos nyt ymmärsin oikein niin jos vastustaja lyö pallon pussiin stopparilla( tai miten vaan kunhan veran päällä olevat ei enää liiku) ja osuu sen jälkeen vaikkapa kepillä toiseen palloon ja samalla pussitettu pallo vielä pyörii pussissa niin se on virhe, koska teoriassa on mahdollista että se kimpoaa sieltä takaisin pöydälle?

Juuri näin. Sen vuoksi ei myöskään kannata mennä koskemaan pöydältä lattialle lentäneeseen palloon sen ollessa vielä liikkeessä, koska jokin kosminen voima saattaa lennättää ko. pallon takaisin pöydälle, jolloin palloon koskenut pelaaja syyllistyy sääntörikkeeseen...
Pyydän ettei sekoiteta tätä ketjua sarkasmilla. Vain ne jotka tietävät säännöt eli käytännössä minä ja Tommi saavat vastata näihin viesteihin. Joku voi vielä luulla oikeasti, että hra Kallioinen on oikeassa. Vai luulitko Mikko ihan oikeasti että pussissa pyörivät pallot vaikuttavat jotenkin pelitapahtumiin kun on jo kertaalleen sanottu että pelialueella liikkuvat pallot vaikuttavat lyöntiin? Pussi ei ole osa pelialuetta.
Mikko Jäntti

Royal
Viestit: 288
Liittynyt: 12:35 23.09.2010

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Royal » 10:55 01.02.2018

Eli aikajana A) lyönti, pallot pysähtyy, pallo katoaa säkkiin, tussi, pallo lentää pöydälle takaisin = virhe
B) lyönti, pallot pysähtyy, pallo katoaa säkkiin, tussi, pallo liikkuu pussissa railakkaasti mutta ei lennä takaisin pöydälle = oikea lyönti?

Mut joo, ei ehkä se yleisin skenaario. Ei ollut tarkoitus itsellä saivarrella vaan oikeasi kiinnosti tietää milloin saa tehdä tussin.
Mikko Kallioinen Breakers

Tommi Lamminaho
Viestit: 3902
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Tommi Lamminaho » 09:26 02.02.2018

Eli aikajana A) lyönti, pallot pysähtyy, pallo katoaa säkkiin, tussi, pallo lentää pöydälle takaisin = virhe
B) lyönti, pallot pysähtyy, pallo katoaa säkkiin, tussi, pallo liikkuu pussissa railakkaasti mutta ei lennä takaisin pöydälle = oikea lyönti?

Mut joo, ei ehkä se yleisin skenaario. Ei ollut tarkoitus itsellä saivarrella vaan oikeasi kiinnosti tietää milloin saa tehdä tussin.
A) Kyllä tämä on virhe. Pallo ei toki kauaa pussissa aikaile jos on tullakseen takaisin pöydälle, tämä tapahtuu melkeinpä silmänräpäyksessä, mutta peli luonnollisesti jatkuu jos pallo palautuu pelialueelle ja näin ollen tussi on tietenkin virhe.

B) Pussin sisällä pyörivät pallot eivät aiheuta toimenpiteitä eli aivan oikein, tämä ei ole virhe.
Tommi Lamminaho
Lajipäällikkö, Pool

Royal
Viestit: 288
Liittynyt: 12:35 23.09.2010

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Royal » 10:00 02.02.2018

Non ni, asia piffi. Kiitos asiallisesta vastauksesta Tommi.
Mikko Kallioinen Breakers

Paul Newman
Viestit: 31
Liittynyt: 21:23 17.12.2016

9-pallon paikka pakassa

ViestiKirjoittaja Paul Newman » 00:32 16.02.2018

Mites se nyt on, arvon asiantuntijat?

Pitääkö 9-pallon aloituspakassa pisteellä olla 9-pallon vai 1-pallon? Siis nyt ja tällä hetkellä Suomessa voimassa olevien sääntöjen mukaan pelattaessa.

Ewok^
Viestit: 164
Liittynyt: 08:25 27.01.2011

Re: 9-pallon paikka pakassa

ViestiKirjoittaja Ewok^ » 07:53 16.02.2018

Mites se nyt on, arvon asiantuntijat?

Pitääkö 9-pallon aloituspakassa pisteellä olla 9-pallon vai 1-pallon? Siis nyt ja tällä hetkellä Suomessa voimassa olevien sääntöjen mukaan pelattaessa.
9 pisteellä
http://www.helsinginlaatulaite.fi
Ravintola Baccara, Sipoo.
Valter Johansson (BB).

Paul Newman
Viestit: 31
Liittynyt: 21:23 17.12.2016

Re: 9-pallon paikka pakassa

ViestiKirjoittaja Paul Newman » 22:20 16.02.2018

Mites se nyt on, arvon asiantuntijat?

Pitääkö 9-pallon aloituspakassa pisteellä olla 9-pallon vai 1-pallon? Siis nyt ja tällä hetkellä Suomessa voimassa olevien sääntöjen mukaan pelattaessa.
9 pisteellä
No tuota... miksi sitten liiton virallisilla sivuilla virallisissa säännöissä lukee, että

'2.2 Ysipallon pakka
Pallot asetetaan pakkaan niin tiukkaan kuin mahdollista ”timantin” muotoiseen kuvioon, jossa ykkönen on kärkipallona ja ysipallo on pakan keskellä.'

ja tekstin viereisessä kuvassa 1-pallo on alapisteellä ??

EDIT: Jahah, siellä on lisäksi maininta, että
'SBIL:n kilpailuissa käytetään magic rackia jonka seurauksesta 9-pallon pakasta 9-pallo laitetaan alapisteelle.'

Melkoista sekoilua on tämä. Miksi säännöissä sanotaan yhtä ja kilpailukohtaisissa määräyksissä toista? Miksei voida noudattaa samoja sääntöjä joka paikassa??

Ei ihme, että saleilla törmää lajissa kuin lajissa niin perin kummallisiin sääntötulkintoihin, kun edes viralliset säännöt eivät voi olla samat kaikkialla...

Tommi Lamminaho
Viestit: 3902
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Tommi Lamminaho » 10:56 18.02.2018

Mites se nyt on, arvon asiantuntijat?

Pitääkö 9-pallon aloituspakassa pisteellä olla 9-pallon vai 1-pallon? Siis nyt ja tällä hetkellä Suomessa voimassa olevien sääntöjen mukaan pelattaessa.
9 pisteellä
No tuota... miksi sitten liiton virallisilla sivuilla virallisissa säännöissä lukee, että

'2.2 Ysipallon pakka
Pallot asetetaan pakkaan niin tiukkaan kuin mahdollista ”timantin” muotoiseen kuvioon, jossa ykkönen on kärkipallona ja ysipallo on pakan keskellä.'

ja tekstin viereisessä kuvassa 1-pallo on alapisteellä ??

EDIT: Jahah, siellä on lisäksi maininta, että
'SBIL:n kilpailuissa käytetään magic rackia jonka seurauksesta 9-pallon pakasta 9-pallo laitetaan alapisteelle.'

Melkoista sekoilua on tämä. Miksi säännöissä sanotaan yhtä ja kilpailukohtaisissa määräyksissä toista? Miksei voida noudattaa samoja sääntöjä joka paikassa??

Ei ihme, että saleilla törmää lajissa kuin lajissa niin perin kummallisiin sääntötulkintoihin, kun edes viralliset säännöt eivät voi olla samat kaikkialla...
9-pallon pakan paikasta on "käyty vääntöä" siitä asti kun magic rackit tulivat kuvioihin. Osoittautui että pelimuodosta tuli liian helppo ja pakasta helposti ennakoitava, jolloin tarvittiin muutoksia. Tällöin hieman oikaisten historiaa ysi nostettiin spotille monissa kilpailuissa ympäri maailman, mutta säännöt päätettiin pitää ennallaan, muutokset tehtiin ns. kisakohtaisina ohjeistuksina. Vähän niinkuin vuoroaloitus / voittaja aloittaa.

PAri vuotta takaperin maailmanliitto otti vuoden "testijaksolle" sääntöihin tuon ysin spotilla jotta world tourilla voitaisiin pelata myös näillä säännöillä ja pelaajat olivat tyytyväisiä. Nyt kuitenkin testijakson päätyttyä he palasivat entiseen, vaikka pelaajat eri mieltä ovatkin. Euroopan liitto EPBF on päättänyt pitäytyä kuitenkin jäsentensä toiveesta ysi spotilla -käytännössä kilpailuissaan (EM & Eurotour) ja Suomen KILPAILUISSA seurataan samaa käytäntöä.

Eli. Sääntöjen mukaisesti ykkönen spotille. Liiton kilpailussa ysi spotille. Salit voivat vapaasti valita viikkokisoissaan miten toimivat. Kuten pelaajatkin keskinäisissä matseissaan.
Tommi Lamminaho
Lajipäällikkö, Pool

Paul Newman
Viestit: 31
Liittynyt: 21:23 17.12.2016

Re: Sääntökysymykset asiantuntijoille

ViestiKirjoittaja Paul Newman » 20:23 18.02.2018

Kiitos kattavasta vastauksesta, Tommi.


Palaa sivulle “Pool”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa