9-Pallon uudet säännöt?

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Skobe »

tonileh kirjoitti:Mulla olis yks kyssäri safety-lyönnistä kasipallossa. Tämä ei mielestäni tullut riittävän hyvin selväksi noista WPA:n säännöistä ja mulla on ollu eriävä käsitys tästä kavereideni kanssa.

Elikkä, jos lyön safetyn kasipallossa, niin pitääkö mun maalata silti pallo, johon otan osuman? Vai riittääkö, että osun oman ryhmäni palloon? Vai pitääkö osua ylipäätänsä mihinkään (tämä tuskin on se oikea vaihtoehdo :-) )?


Tuolla WPA:n 8-pallon säännöissä lukee seuraavaa:
On each shot except the break, shots must be called as explained in 1.6 Standard Call Shot. The eight ball may be called only after the shot on which the shooter’s group has been cleared from the table. The shooter may call “safety” in which case play passes to the opponent at the end of the shot and any object ball pocketed on the safety remains pocketed.
...ja toisaalta sitten general rulesien kohdassa 1.6 seuraavaa:
In call shot games, the shooter may choose to call “safety” instead of a ball and pocket, and then play passes to the opponent at the end of the shot. Whether balls are being spotted after safeties depends on the rules of the particular game.
Tuo "instead of ball and pocket" antas ymmärtää että ei tartte maalata palloa eikä pussia. Onko siis näin, että mikä tahansa oman ryhmän pallo kelpaa?
Sä "maalaat" siis seifti lyönnin. Tuolloin riittää että osut oman ryhmäsi palloon. Vaikka pallo menisikin sisään, vuoro vaihtuu.
Avatar
buddy
Viestit: 5278
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buddy »

"Maalaaminen" (eng. call shot) tarkoittaa että maalaat sekä pallon että pussin tai sitten pelkästään maalaat "safety". Osumaa kohdepalloon ei tarvitse maalata niinkuin ei erikseen tarvitse maalata valliosumia jne.
Mikko Jäntti
Vastaa Viestiin