Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Riksa »

sä oot siis sittekii seurannu jotain muutakii ku ruohon kasvamista
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Skobe »

Jos palataan aikuisten maailmaan, niin kiinnostaisi kuulla ihan livenä mikä mättää tässä järjestelmässä (joka ei siis ole mikään skoben keksintö)? Samalla maukka voisi valistaa missä kohtaa auoin päätäni ja missä kohtaa olin omahyväinen. Ihan noin oman kehitykseni kannalta :wink: Silloin kun mennään henkilökohtaisuuksiin, vaadin perusteluja. Jos viittaat golfpuheisiin, en ole edes yrittänyt päteä minään golfproona. Kaikki golffaajat tietävät mainitsemani asiat. Itse kysyit, minä vastasin. Se leimasi minut ilmeisesti omahyväiseksi.

Jos katsotaan koko keskustelun ensimmäistä sivuakin, vastaan siellä vain riksan ja maukan esittämiin kysymyksiin.

Jos Markus asiallinen keskustelu kiinnostaa laita yv:tä niin tulen pyörähtämään Ritzissä duunin jälkeen.
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Riksa »

caromellow kirjoitti:
Eli olisko pointtia kieltää esim hyppykepin käyttö tahi taikamatto seuraavissa tasoituskisoissa.
Seitsemään voittoon saa valmiiksi 2/3/4 framea eteen, miksi saada enempää?

tosta jumpperista en ihan tiedä mutta toi pakkajuttu on ihan tosi.
Siitä mä taisin aiksemminkii sanoa jo että noissa tasurijutuissa (tai vihjasin ehkä jossain ainakin sinnepäin)
niin pakat kolmiolla ja omat pakat niinku tuolla "isossa maailmassa" on tapana nyt viimeaikoina ollu.

Esim. Gävlessä pelattiin 11 voittoon tasoituksilla ja voittaja alottaa ja omat pakat mikä oli todella makeeta.
Mä kysyin vielä Chamatilta et miks ei teillä oo käytössä magic mattoja ku on noin pitkät voittomäärät et eiköse venytä.
Marcus oli sitä mieltä että venyttäkööt mut alottaminen on liian helppoa ja tasotusta saavat pelaajat saavat eteen erissä eikä tarvi muuta antaa joten sen pienemmän tasurin omaavalla on avaimet omissa käsissä kun ite tekee pakan ja semmoset vähä perehtyneemmät ovat varmasti treenanneet alotusta ja se kyllä toimii ja parttipötköjä tuli ihan samaan malliin niillä ketkä sen partin osaa oikeesti tehä alotus mukaan lukien..

jokainen joka alottaa magiclevyyn pystyy tekee helposti partin tai pari pelissä jos ei oo mitää erikoisia alotussääntöjä.
jo pelkästään 9 nostaminen pisteelle (hatunnosto hyvinkäälle ja järvenpäälle) muutti alotusta jo vaikeammaksi ja siihen pakkaan todella pitää osata breikata jos meinaa sen partin siitä tehä.

Jotenka siis tuo on ihan totta että tasurijutuissa on noi "apuvälineet" ehkä hieman kyseenalaisia mutta toisaalta ymmärrettävää koska isoissa kisoissa se vaan nopeuttaa niiiiin paljon.

Eli niinku aiksemmin totesin jos ei nyt tuu farkoa tai muuta digimegalaskin tasuri järkkää ni ainakin vois tän hetken salit mitkä pitää noita kisoja (hcp-open,karhu,hyvinkää open yms.) ni nostaa voittomäärän 9 tasurit 0-5 ja omat pakat winner breiks ni se tekis ainakin mun mielestä pelille / kisoille jo paljon lisää plussaa !
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Skobe »

jee kirjoitti:Itse ylläpidän snooker-viikkokisojen tasoituksia (n. 10 pelaajaa keskimäärin per kisa). Kaavat ovat huomattavasti yksinkertaisemmat ja kun templeitti on kerran tehty ja olemassa, Exceliin tarvii ainoastaan syöttää jokaisen pelaajan voitetut ja hävityt freimit, loppu on copypastettamista. Tämä on jo melkoisen raskasta puuhaa pidemmän päälle, vaikka se nyt nopeasti käykin pari kertaa viikossa. Yritän vain sanoa tällä, että tuon fargo-tasoituksen ylläpitäminen teettäisi jollakin aika monta työtuntia datan syöttämisen muodossa. Maksettaisiinko siitä sitten palkkaa esim. liitosta vai tekisikö joku sitä ilomielin harrastuksena?
Oliko siinä jotain muutakin kuin ottelun tuloksen merkitseminen? Ei pysty muistamaan. Luulisi loput saavan kaavoilla. Eri asia on sitten jos esim. liitossa ylläpidetään pelaajalistaa. Sinnehän pitää tavalla tai toisella ilmoittaa tasurivaihtelut. Eli jokin liittymä pitäisi rakentaa.
Avatar
KV
Viestit: 468
Liittynyt: 13:26 26.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja KV »

jee kirjoitti:Itse ylläpidän snooker-viikkokisojen tasoituksia (n. 10 pelaajaa keskimäärin per kisa). Kaavat ovat huomattavasti yksinkertaisemmat ja kun templeitti on kerran tehty ja olemassa, Exceliin tarvii ainoastaan syöttää jokaisen pelaajan voitetut ja hävityt freimit, loppu on copypastettamista. Tämä on jo melkoisen raskasta puuhaa pidemmän päälle, vaikka se nyt nopeasti käykin pari kertaa viikossa. Yritän vain sanoa tällä, että tuon fargo-tasoituksen ylläpitäminen teettäisi jollakin aika monta työtuntia datan syöttämisen muodossa. Maksettaisiinko siitä sitten palkkaa esim. liitosta vai tekisikö joku sitä ilomielin harrastuksena?
Lukaisin tuon PDF:n läpi ja sama kävi mielessä, varsinkin kun Fargo-systeemissä se rating-luku elää koko ajan (voitosta nousee, tappiosta laskee) ja robust-luku kasvaa koko ajan. Tuon systeemin toimivuus kai aika pitkälti perustuu siihen, että niitä tietoja kanssa sitten kerätään ja ylläpidetään koko ajan.

Ylimääräistä homma tuon ylläpitämisestä on, se on selvä, mutta olisi kyllä mielenkiintoinen systeemi kokeiltavaksi. Mun mielestä sitä dataa ei tarvitsisi edes kerätä kahta vuotta ennen järjestelmän käyttöönottoa, alussa voitaisiin arvata kaverille rating-luku ja alun pienen robust-luvun takia rating asettuisi suht. nopeasti lähelle totuutta.

Mascotissa Akun tekemä tasoitussysteemi oli hieno ja toimiva, onkohan niitä kaavioita vielä jossain olemassa? Muistaakseni jokainen erä vaikutti tasoitukseen ja pelit oli yhdeksään voittoon, tosin nollista ei tainnut lähteä kukaan.
Sankarilyönti > safety
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

jee kirjoitti:Itse ylläpidän snooker-viikkokisojen tasoituksia (n. 10 pelaajaa keskimäärin per kisa). Kaavat ovat huomattavasti yksinkertaisemmat ja kun templeitti on kerran tehty ja olemassa, Exceliin tarvii ainoastaan syöttää jokaisen pelaajan voitetut ja hävityt freimit, loppu on copypastettamista. Tämä on jo melkoisen raskasta puuhaa pidemmän päälle, vaikka se nyt nopeasti käykin pari kertaa viikossa. Yritän vain sanoa tällä, että tuon fargo-tasoituksen ylläpitäminen teettäisi jollakin aika monta työtuntia datan syöttämisen muodossa. Maksettaisiinko siitä sitten palkkaa esim. liitosta vai tekisikö joku sitä ilomielin harrastuksena?
Siinä on sama data eli voitetut ja hävityt freimit. Ei mitään sen enempää.
Avatar
buddy
Viestit: 5279
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja buddy »

Joskus aikanaan oli itselle iso juttu jos sattui voittamaan ns. pelimiehen tai sm-mitalistin. Sai ns. päänahan vyölle. Nykyään tasoituskisojen yksittäiset voitot ja päänahat on ainakin ihan samantekeviä mun mielestä.

"Jee, voitin suomen mestarin, mieti!"
"Oho, vau!"
"Joo, pelattiin 7 voittoon, sain 5 eteen ja tein alotusysin ja kyytiysin, vähänx oon hyvä! Nyt tulee kuva ja nimi paikallislehteen!"

Kermap*rseily on nykypäivän trendi :? :wink:
Mikko Jäntti
Avatar
KV
Viestit: 468
Liittynyt: 13:26 26.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja KV »

Jarno Virtanen kirjoitti:Siinä on sama data eli voitetut ja hävityt freimit. Ei mitään sen enempää.
Tarkennan hieman äskeistä kommenttiani eli joo, toi itse kirjaaminen ei ole mitenkään monimutkaista, kunhan kisanvetäjällä on se kaavio käytössään. Enemmän näenkin ongelmia koko järjestelmään sitouttamisessa eli siinä, että systeemi leviää tarpeeksi laajalle ja että niitä tietoja myös kerätään ja toimitetaan eteenpäin jollekin "asiasta vastaavalle instanssille".
Sankarilyönti > safety
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

KV kirjoitti:Mascotissa Akun tekemä tasoitussysteemi oli hieno ja toimiva, onkohan niitä kaavioita vielä jossain olemassa? Muistaakseni jokainen erä vaikutti tasoitukseen ja pelit oli yhdeksään voittoon, tosin nollista ei tainnut lähteä kukaan.
Akun systeemi oli edistyksellinen, mutta Akunkin kanssa asiasta keskustellessa aikoinaan oli puhetta siitä, että se oli vedetty aika fiiliksellä kasaan ja Aku sitä hienosääti ajan kanssa. Sinänsä sama periaate siinä oli kuin esim. tuossa Fargo-järjestelmässä, mutta Michael Page on käyttänyt vähän enemmän aikaa sen matemaattisen pohjan miettimiseen (minkä näkee siitä PDF:stäkin). Fargon vahvuusluvuissa on ihan sama perusidea kuin shakin ja gon vahvuusluvuissa: lasketaan vahvuuslukujen perusteella pelin odotusarvo ja jos sen ylittää niin vahvuusluku kasvaa ja jos alittaa niin tippuu.
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Skobe »

rz kirjoitti:
KV kirjoitti:
jee kirjoitti:Itse ylläpidän snooker-viikkokisojen tasoituksia (n. 10 pelaajaa keskimäärin per kisa). Kaavat ovat huomattavasti yksinkertaisemmat ja kun templeitti on kerran tehty ja olemassa, Exceliin tarvii ainoastaan syöttää jokaisen pelaajan voitetut ja hävityt freimit, loppu on copypastettamista. Tämä on jo melkoisen raskasta puuhaa pidemmän päälle, vaikka se nyt nopeasti käykin pari kertaa viikossa. Yritän vain sanoa tällä, että tuon fargo-tasoituksen ylläpitäminen teettäisi jollakin aika monta työtuntia datan syöttämisen muodossa. Maksettaisiinko siitä sitten palkkaa esim. liitosta vai tekisikö joku sitä ilomielin harrastuksena?
Lukaisin tuon PDF:n läpi ja sama kävi mielessä, varsinkin kun Fargo-systeemissä se rating-luku elää koko ajan (voitosta nousee, tappiosta laskee) ja robust-luku kasvaa koko ajan. Tuon systeemin toimivuus kai aika pitkälti perustuu siihen, että niitä tietoja kanssa sitten kerätään ja ylläpidetään koko ajan.

Ylimääräistä homma tuon ylläpitämisestä on, se on selvä, mutta olisi kyllä mielenkiintoinen systeemi kokeiltavaksi. Mun mielestä sitä dataa ei tarvitsisi edes kerätä kahta vuotta ennen järjestelmän käyttöönottoa, alussa voitaisiin arvata kaverille rating-luku ja alun pienen robust-luvun takia rating asettuisi suht. nopeasti lähelle totuutta.

Mascotissa Akun tekemä tasoitussysteemi oli hieno ja toimiva, onkohan niitä kaavioita vielä jossain olemassa? Muistaakseni jokainen erä vaikutti tasoitukseen ja pelit oli yhdeksään voittoon, tosin nollista ei tainnut lähteä kukaan.
Nimenomaan, ei tartte odottaa ikuisuuksia sen käyttöönottoon, vaan aloitetaan arviosta, ja pienellä robust-luvulla (luottamuksella tasoituslukuun, joka ollessa heikko reagoi nopeammin, ja pelimäärien kasvaessa, reagoi hitaammin muutoksiin).

Mulla on tallessa tasoitusluvut Mascotista, joten sieltäkin saa pohjaa Fargo-luvulle 446-pelaajalle tms mitkä löysin.

Hienointahan tässä, kuten munkin aiemmassa pisteytyksessä, on se että toi Fargo-luku, kuten rz-luku on arvo jota voi kisanjärjestäjä käyttää miten haluaa, eli sit voi pelata vaikka 3 voittoon, tasurit 0-1, tai 9 voittoon tasurit 0-5. Olis kiva keskustella asiasta eikä asian vierestä...
Hienoa että vihdoin päästään itse asiaan, josta olen yrittänyt kirjoittaa viisi sivua.
Avatar
dobermann
Viestit: 1910
Liittynyt: 22:16 04.11.2004
Paikkakunta: Vantaa, Kerava
Viesti:

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja dobermann »

Markus kirjoitti:
buddy kirjoitti:Joskus aikanaan oli itselle iso juttu jos sattui voittamaan ns. pelimiehen tai sm-mitalistin. Sai ns. päänahan vyölle. Nykyään tasoituskisojen yksittäiset voitot ja päänahat on ainakin ihan samantekeviä mun mielestä.

"Jee, voitin suomen mestarin, mieti!"
"Oho, vau!"
"Joo, pelattiin 7 voittoon, sain 5 eteen ja tein alotusysin ja kyytiysin, vähänx oon hyvä! Nyt tulee kuva ja nimi paikallislehteen!"

Kermap*rseily on nykypäivän trendi :? :wink:

Ja tätähän tasurisukupolvi on tuottanut, ihan oikeestikin..
Pojat, pojat. Jokainen saa ottaa kiksit ihan mistä haluu. Onhan se kiva jos joku leijuu viikon kun voittaa SM-pelimiehen handikäppikisoissa. Mut jos se oli sille vaan elämää suurempi peli. Oon mäkin hävinnyt parrakkaille naisille ja voittanut kädettömiä spurguja. :oops: Mut ei yksikään voitto tai häviö tee musta yhtään parmpaa pelaajaa. :evil: Jokainen on tasan niin hyvä pelaaja, kuin miten viimeinen peli meni. Kun niitä hyviä `viimeisiä-pelejä´ on alla muutama kuukausi (tai rg-kausi) niin silloin sua saatetaan arvostaa. Treeniä, pelejä ja taas treeniä.
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Markus kirjoitti:Mitä Fargoon tulee, niin minulla on luotto siihen että Jarnot ja muut neropatit kyllä osaavat nähdä onko se hyvä juttu. Niinkauan kun yksittäisen pelin tasoitus yritetään saada lähelle 50/50 kummankin ollessa parhaimmillaan (eli hyvässä perusiskussa, ei missään once-in-a-life-time lyönnissä), niin se on hyvä. Hyvä on myös, jos tasurilasku-systeemiksi saataisiin joku mikä voitaisiin lyödä lukkoon, jotta ei tarttisi sitten vääntää.
Kuten sanoin muun keskustelun keskelle hukkuneessa viestissä, olen sitä mieltä, että objektiivisesti määriteltyjen tasoitusten pitäisikin vähän suosia pienemmän tasoituksen pelaajia, koska merkittävä osa huonompien pelaajien huonoudesta tulee juuri siitä, että niiden pelitaso heittelee niin paljon. Tasoitusjärjestelmä joka perustuu pelihistoriaan (niin kuin tuo Fargo Rating) tässä mielessä vääristää tasoituksia minun mielestä liikaa isommalla tasoituksella pelaavia suosivaan suuntaan. Nyt mennään tavallaan toisessa äärilaidassa, mutta jos joku ottaisi tällaisen järjestelmän käyttöön, niin voitaisiin mennä liikaa toiseen suuntaan.

En usko, että mikään järjestelmä pystyisi antamaan tasoituksia, jossa pelit olisivat 50/50 molempien pelaajien parhaan suoritustason mukaan. Olen samaa mieltä, että juuri noin tasoitukset pitäisi mennä, mutta sellaiseen ei ole suoranaista mahdollisuutta. Sen sijaan tasoitukset pitäisi perustaa johonkin luotettavaan pelihistoriadataan, mutta itse tasoituksissa pitäisi suosia pienemmän tasoituksen pelaajia. Tiedän myös, että kaikki eivät ole tästä samaa mieltä. :-)

Älkää ymmärtäkö väärin: haluan kyllä että Fargo Ratingin kaltainen järjestelmä otettaisiin käyttöön, mutta se ei ole ihan niin triviaalia kuin ehkä voisi kuvitella. Sitähän ei ole myöskään pakko käyttää tasoituksiin. Tasoitukset voidaan antaa vanhalla tavalla ja vahvuuslukujärjestelmää voidaan käyttää siihen, että osallistujat tietävät mitä ne tasoitukset tarkoittavat, mikä olikin minun alkuperäinen toiveeni.

Yksi ongelma liittyy myös siihen, että biljardissa kaikenkattava vahvuuslukujärjestelmä ei ole samalla tavalla mahdollinen kuin shakissa tai go:ssa. Samaan vahvuuslukuun ei voi käyttää tuloksia kahdesta turnauksesta jossa toisessa vedetään tappingillä ja voittaja aloittaa -systeemillä ja toisessa taas vuoroaloituksella ja perusräkeillä.

Helpointa tällainen olisi ottaa käyttöön esimerkiksi jossain säännöllisesti järjestettävässä viikkokilpailussa, jossa pelataan joka viikko samalla systeemillä. Jos joku haluaa pilotoida tällaista järjestelmää, niin voin auttaa ja neuvoa sen käyttöönotossa.
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Skobe »

Markus jaksoin lukea ajatuksella läpi tekstisi ja kommentoin tähän alle. Toivon että sinäkin luet minun tekstini läpi. Jos luet alla olevan ajatuksella, huomaat että koko homma on yhtä isoa väärinkäsitystä.

Ei muuten tämä ohjelma anna laittaa noita quoteja samalle henkilölle kovin useita, joten yritin laittaa ne niin, että kirjoitan ensin kenen lainaus on kysymyksessä.
Markus kirjoitti:
Mähän sanoin että varmasti on kehitetty, mutta epäilin että vastaavia mullistuksia ei ole tullut, kuin esim täppinki ja low-def shaftit. Myönsin moneen kertaan että en ole kuitenkaan varma asiasta. Tästä lisää alempana.

Ton Fargo videon katsominen saattaa sinulle kestää 9 minuuttia, mutta minulle kännykällä se lienee lähes mahdottomuus ja mokkulalla hieman maisemista riippuen saattaa mennä puolikin tuntia.
Mutta, sillä ei ole väliä, en ole edelleenkään katsonut sitä Fargo-videota, koska en ole siitä nyt kiinnostunut enkä ole siihen aiemmin viitannut. Sillä videolla ei ole tämän debaatimme kanssa mitään merkitystä.

Selitys: Kyseessä on näet pienimuotoinen väärinkäsitys. Kun aloitin "Golf on huono vertaus", en tarkoittanut että golfin tasurijärjestelmässä olisi jotain vikaa suhteessa johonkin Fargoon, vaan tarkoitin, että Golfin tasoituskisoja ja Poolin tasoituskisoja ei tulla saamaan samanlaisiksi, luettelemistani syistä. Niin, niistä syistä mitä luettelin siinä alkuperäisessä meilissäni, minkä sitten myöhemmin väärinkäsittäneenä ja monen oleellisen jutun sivuuttaneena editoit mieleiseksesi vastauksinesi, ja ilkuit perään.
Sanotaan se nyt täälläkin, että lainaaminen ei ole editointia. Viestisi ovat vain niin pitkiä, ettei ole järkeä lainata koko tarinaa. Kuitenkin oletit minun tehneen sen ilkeyttäni???
Koko tämä meidän kina on, monessakin mielessä turha, mutta eritoten koska puhumme eri asioista. Koska kirjoittamalla on vaikea vääntää rautalankaa, tarjouduin tulemaan juttelemaan kanssasi lisäksi jätin yv:llä puhelinnumeroni. Yritän nyt vielä kerran kerrata sen mistä minä olen puhunut;

Olen koko ajan (jo vuosia) peräänkuuluttanut, että pooliin on mahdollista rakentaa vastaava tasoitusjärjestelmä kuin mikä golffissa on. Vastaava, eli poolin versio golfin tasurijärjestelmästä. Totesin Fargon olevan tällainen ja pitkälle mietitty. En minäkään ole niin tyhmä, että olettaisin golfjärjestelmän sopivan yksi yhteen poolin kanssa. Jos haluat, voin kaivaa sinulle lainaukset viesteistäni (se tosin näyttäisi siltä, ettet olekaan lukenut viestejäni) *. Annoin golftuloksista vertauksen, koska fargoa meillä ei ole. Jos fargolla päästäisiin 50-50 tilanteeseen, voisi tulosliuska näyttää tuolta minkä luettelin, mutta Fargojärjestelmän omin luvuin. HUOM en ota tässä kantaa onko 50-50 tilanne hyvä vai huono. Minun ei tarvitse ottaa ( syy löytyy seuraavasta kappaleesta)
* edittiä: kaivoin lainaukset, jotka todistavat minun ja Markuksen kirjoittaneen eri asioista:
Golffissa on todella hieno tasoitussysteemi, jonka suuntaan myös biljardin pitäisi suunnata. Kirjoitin tästä jo monta vuotta sitten. Totesin silloin, että se on mahdollista mikäli tahtoa riittää. Jarnon ehdottama systeemi on lähellä sitä (esittelyvideota en ole vielä ehtinyt katsoa).

Tuli tsekattua tuo. Hyvä video ja juuri se mitä olin itsekin ajatellut (viewtopic.php?f=8&t=5526
). Eli tavallaan biljardiversio golftasurista. Jopa viikkokisat voisi olla tasoituskelpoisia. Tarkoitus on saada mahdollisimman paljon dataa pelaajan tasoituksesta. Kuten moneen kertaan sanottua tuo ei ole millään muotoa mahdotonta toteuttaa vaan se on halusta kiinni! Liitto tähän messiin. Fargojärjestelmä on valmiiksi pitkälle mietitty.
Golfin händärijärjestelmä on vielä Fargoa monimutkaisempi ja silti golffarit sen oppivat.


Tässä vaiheessa topikkia aloitit viestisi ”Golf on huono vertaus muutamastakin syystä…” Eli tämä oli se hetki, jolloin keskustelu meni sivuraiteille väärinkäsityksen vuoksi.

Tommi sanoi juuri sen mitä tarkoitinkin. Shakin vahvuuslukujärjestelmää en tunne, mutta fargo ratinghän on biljardin versio golfin tasurijärjestelmästä. Eihän tietenkään voi ottaa yksi-yhteen tasurijärjestelmää toisesta lajista. En ole sellaista ehdottanutkaan.


Tässä vaiheessa Markus vieläkin luuli minun puhuvan golfjärjestelmän siirtämisestä pooliin (siihen päälle ala-arvoista tekstiä):
Markus sanoi:
Ja mä sanoin uskovani että golfin systeemi on hyvä golfiin, koska harrastajamäärät ovat niin suuria ja prot voivat pelailla sitten jossain muualla. Vai luuletko vaikkapa Mikko Ilosen osallistuvan innokkaana kisoihin missä joku +46 tasurihirmu voi tehdä tuloksen mihin hänellä itsellään ei ole teoreettisia mahdollisuksia? Otas itse nyt vähän pääs pois sieltä omahyväisestä p*rseestäsi ja yritä nähdä, että vaikka systeemi toimisi golfissa, se ei toimi poolissa. Pelkästään jo totaalisen formaatti-eron vuoksi. Ei ole aikaa nyt paneutua fargoon, mutta joku tällai vahvuuslukujärjestelmä varmasti olisi hyvä.


Seuraava viestini oli kirjoitettu isoilla kirjaimilla (nyt editoin  (ja lainasin)). Isoilla, sillä kuten yllä olevista lainauksista huomataan, olin jo muutaamaan kertaan sanonut, etten yritä sanoa, että golfjärjestelmän voisi viedä sellaisenaan pooliin:
Vielä Markukselle erikseen: pidän fargoa biljardiversiona golf tasurijärjestelmästä. En ole siis koskaan ehdottanut, että golf tasurijärjestelmä kävisi yksi-yhteen biljardissa.





Markus sanoi:
Yritetään uudestaan: Kun aiemmassa esimerkissäsi kerroit että kisoissa missä kävit, tasureiden olleen pärjänneiden kesken mitä olleet, niin se ei toimisi mielestäni poolissa. Tarkoitan, että jos esim Blackpoolissa tuloslista vuodesta toiseen pärjänneiden kesken - tai siis heidän tasoituksensa - näyttäisi tältä: 4.3.4.2.3.4.2.3.4.1.3, niin siitä ei yksinkertaisesti tulisi mitään. Tai saattaisi toki joidenkin mielestä tulla, mutta ei Mikat ja Feijenit, Chamatit, Maukat ja Akit ja Lorkot ja ketkään muutkaan pelimiehet siellä todellakaan suostuisi käymään. En myöskään usko että Tigerit ja Michelsonit kävisivät, eivät edes Iloset, jos se taas kerran suhteutettaisiin Golfiin. Vai kävikö niissä kuvaamissasi kisoissa pro pelaajia? Edes suomalaisia, maailmanhuippuja nyt tuskin ainakaan.


No niin nyt päästään siihen mihin lupasin palata edellisessä kappaleessa. Laitan parit lainaukset tähänkin perään ikään kuin todistusaineistoksi. Olen sanonut koko ajan, että on kisajärjestäjän päätettävissä kuinka tiukoilla tasureilla vedetään. Eli esim. Blackpoolissa voitaisiin Fargon avulla vetää vaikka ”saletitrahatammattilaisille” –kisat.

Tärkeä pointti: Tämän kaltaisen järjestelmän nerokkuus onkin juuri tuossa joustavuudessa. Kaikki kisat kun eivät pyöri vain ammattilaisten vuoksi. Nyt järjestetään ympäri Suomea lapaskisoja (mm. Sipoo ja Baribal, Ritz ym.). Näissä on pyritty takaamaan heikompien menestys sulkemalla esim. mestis,1,2 divarilaiset pois (shok). Siis sulkea pelaajia pois!?! Kuulostaako järkevältä, vaikka meillä olisi vaihtoehtoja?

Jos kisajärkkäri haluaa kansainvälistä väriä kisoihin, on heille tarjottava porkkana. Raha. Lasketaan siis Fargorating sen verran alas, että pro pelaaja pärjää todennäköisimmin, mutta harrastelija maksaa osallistumismaksun, sillä saa vielä hieman tasoi…. (kavennusta).
Chamatit, Immoset, Feijenit ja Eroset juoksisivat varmasti kilpaa tänne kisaamaan jos kisajärjestäjä ilmoittaisi heille millä Fargoratingillä juuri nämä kisat pelattaisiin.

Tässä vielä parit lainaukset:

Btw. tämän kaltainen järjestelmä jättää vastuun tasurien antaman tasoituksen suuruuden kisavetäjille. Mikään ei estä jatkossakin järjestämästä kisoja jossa suositaan pro-pelaajia. Hieman kummastuttaa muutenkin kuulla yleensäkin yhtään vastahakoisuutta systeemistä, mikä antaisi vapaat kädet tehdä mitä vain tasureilla. Kisajärjestäjät vain päättäisivät vedetäänkö tasoista vai kavennuksilla...


Tässä vaiheessa Markus totesi:
Mikko Ilosen osallistuvan innokkaana kisoihin missä joku +46 tasurihirmu voi tehdä tuloksen mihin hänellä itsellään ei ole teoreettisia mahdollisuksia? Otas itse nyt vähän pääs pois sieltä omahyväisestä p*rseestäsi ja yritä nähdä, että vaikka systeemi toimisi golfissa, se ei toimi poolissa.



rz vielä vahvistaa kirjoittamani:
Hienointahan tässä, kuten munkin aiemmassa pisteytyksessä, on se että toi Fargo-luku, kuten rz-luku on arvo jota voi kisanjärjestäjä käyttää miten haluaa, eli sit voi pelata vaikka 3 voittoon, tasurit 0-1, tai 9 voittoon tasurit 0-5. Olis kiva keskustella asiasta eikä asian vierestä...



Summa summarum: yllä olevien ”todisteiden” valossa, ei Markus näytä, että kovin ajatuksella olisit viestejäni lukenut.

Markus:
Jos nyt taas olen käsittänyt oikein, niin vastaavissa golf-kisoissa mistä sinä puhut, ei ole edes rahapalkintoja. Golf yksinkertaisesti on huono vertaus Pooliin monessa mielessä, mutta sinä et nyt keskittynyt vaan luulit minun puhuvan jostain Fargosta, ja sitten kun luettelin näitä "monia mieliä", niin keskityit vain yhteen minkä omasta mielestäsi pystyit teilaamaan. Perusteluja minulla oli monia, enkä edes ottanut tätä amatoorien rahapalkinnottomuutta, golfin ja puulin ajanviete eroavaisuuksia (tasurikisoihin suuri osa jengistä tulee dokaa, ei viihtymään luonnonkeskellä paria päivää ja viihtymään itse pelin parissa - yksi syy siihen miksi nollan miehien rutiini tulee lopussa esiin poolissa).

Erittäin oleellinen perustelu, mihin et sitten tainnut puuttua ollenkaan, oli tämä mies miestä vastaan konkreetinen match uppi pooli-kisoissa.
Jos kierrän par 72 kenttää keskimäärin tuloksella 100, niin ilmeisesti silloin saan händäriksi 18. Eikö? (no ei sillä niin väliä, ei mennä detaljeihin, vaan keskitytään oleelliseen). Jos taas vaikkapa se Ilonen kiertää samaa kenttää keskimäärin tuloksella 69, hänen händärinsä on -3. Sovitaan nyt ainakin tämän esimerkin ajaksi niin.
Noh, nyt me sitten pelattaisiin samassa kisassa, täysin kuitenkin toistemme auran ulottumattomissa, ja minä pystyisin omaan keskimääräiseen peliini, ja hän samoin. Ylittäisin vielä itseni vaikkapa vikalla reiällä, hän ei, ja voittaisin hänet parin kierroksen päästä yhdellä lyönnillä. Hieno suoritus, ja hyvä esimerkki siitä että tasoitussysteemi toimii.


Kuten sanottu, puhuimme eri asiasta, jonka vuoksi kysymyksessä on turha kina.


Noh, kokeillaanpas miten menee puulissa. Maukka ja Jussilan Pena osallistuvat samoihin kisoihin. Jos kyseiset kaverit pelaisivat ghoastia, tai jotain fuken fargoa, niin tasoero olisi simmottis, että Maukka antaa Penalle 3 eteen.
Kavereilla on peli perjantaiaamuna Blackpoolissa, Lyytinen on imuroinut pöydät ja Antto keittänyt kahvia ja väsännyt pari sämpylää. Maukka ja Pena pelaavat kummatkin ihan hyvin, mutta Maukkaa ärsyttää hieman kaverin tasuri, sekä aamun kiireessä on pieni hosuminen jäänyt päälle, ja Pena onnistuu pusertamaan kontravoiton.
Mitä sitten tapahtuu? Pena innostuu asiasta niin paljon, että parin jallukolan jälkeen päättää tilata Jäntin-lautasen. Tästä alkaa kierre mikä jatkuu sunnuntaiaamuun asti kunnes tulee sammu.
No kumpi siellä finaalissa sitten on todennäköisemmin, Maukka vai Pena?
Itse sanoisin että Maukka.
Silti, olisi aivan todella väärin antaa sille Penalle sitä kuutosta, minkä avulla (tarvittaisiin tosin myös kavereiden tukea) Pena voittaisi itse kisat, ei pelkästään yhtä viiva muutamaa peliä.

Koska puulissa siis pelataan match up systeemillä, tasoitukset pitää antaa yksittäisen pelin, ei kisavoiton perusteella. Tästä onneksi enemmistö alkaa pikkuhiljaa olla yhtämieltä, mitä ei ollut aiemmin.


Tämän vuoksi tuloslistat näyttävät tasoitusten osalta miltä näyttävät, ja tämä oli yksi syy, miksi mielestäni se Golf oli huonovertaus. Toinen oli se, että pro ja amatööri kisat ovat eriteltyjä, ja vaikka en tähän tarkemmin puuttunutkaan, viittasin siihen harrastelijamäärillä, eli sillä minkälaisia kisoja saadaan pystyyn.
Moni 10-20 händärin nuorukainen varmasti nauttii pelaamisesta +32 händärin omaavan firmanomistajan kanssa, pelkästään jo sen tapahtuman ilosta, vaikka palkintona olisi maastopyörä tai puutarhakeinu.

Poolissa homma ei mene niin.

Yksi perusteluista miksi vertaus golfin ja poolin välillä oli mielestäni huono, oli se välineiden tuoma tasoerokavennus. Tämä olikin vissiin se ainoa mihin puutuit, ilmeisesti koska mielestäsi olin väärässä.
En väittänyt tietäväni että asia on näin, mainitsin tietämättömyyteni moneen kertaan, mutta epäilin suuresti. Jälkeenpäin ilmoitit, joko julkisesti tai yyveellä, en nyt muista, että golfissa on ihan naurettaviakin teknolgia väsäyksiä tullut, vai sanoitko että tasoerot ovat kaventuneet ihan naurettavasti teknologian kehityksen myötä. Uskon että tämä on mahdollista, ja uskon helposti että vaikkapa Simonisin verka ja fenolitipit ovat verrattavissa tähän (taisit itsekin näin sitten verrata).
Mutta, huomattavasti suuremman harppauksen huonompien hinaamisessa ovat aiheuttaneet täppinki ja low-def shaftit.
On jumppereita sun muita, mutta eräs poolia ja golfia pelaava vertasi näin "täppinkin jälkeen (soft break), olisi vähän sama kuin golfissa aloitettaisiin suoraan puttaamisesta". Joku ymmärsi että aloitettaisiin putterilla tiiltä, mutta mä kyllä ymmärsin, että draiverit ja lähestymislyönnit jätettäisiin ykskaks kokonaan väliin, ja aloitettaisiin se peli siitä viherion reunalta.
Mitä tulee low-def safteihin, niin harva old skool guru niihin on siirtynyt, koska vanha koira ei meinaa oppia uusia kujeita, mutta mitä nuorisoon tulee (ja vielä se simonisin verka siihen yhdistettynä), niin ilman sen kummempia stroukkeja päästään kyllä ympäri pöytää ja saadaan äärisivareilla palloja pussin. Ei todellakaan ollut näin aiemmin.

Eli, vaikka jo moneen kertaan olen myöntänyt ja minkä hieman ihmeellisesti sivuutit, en todellakaan väitä tai usko etteikö golf välineet olisivat kehittyneet, mutta en edelleenkään usko että täppinkin kaltaista helpotusta olisi golfiin tullut (mieti vaikka tuota putteri vertausta), ja tuon low-defin kanssakin on hieman vaikeuksia.
Jumpperit ja fenolit vielä suostun antamaan diilissä, noihin aiempiin vaadin konkreettisia perusteluja ja esimerkkejä.
(edit: tekstin kirjoittamisen jälkeen sain yyveen, missä hyviä esimerkkejä siitä kuinka paljon golfkin on teknologian myötä helpottunut. myönnän että on helpottunut varmasti enemmän kuin alunperin luulin. uskoisin, jos verrataan, että just nämä simoniksen verta, fenolitpit, jumpperit, ja ehkäpä ne low-def shaftitkin saadaan golf-pakettiin, täppingistä en oikein vieläkään usko, mutta ei sillä niin väliä, homma on selvillä eikä siitä puolestani enempää)


Minulta unohtui tosiaan yv:ssä (ei sen vuoksi koska olen ilkeä, vaan ihan oikeasti unohtui) todeta, että täppinkimaton tuoma etu ja helpotus on tosiaan kiistaton. Jopa minä osaan breikata niistä sen salettipallon sisään. Mutta ei tosiaan siitä sen enempää, ”kalustoasiat” on nyt puolestani käsitelty yv:ssä ja muualla.


Markus:
Paljon varmaan väsyneenä ja hieman muutkin askareet mielessä olevana jää nyt vastaamatta, mutta katsostaan lisäajan kanssa myöhemmin jos tulisi mieleen.

Mitä tulee siihen omahyväisyyteen ja suunsoittoon, ni mä en todellakaan ole ensimmäinen kaveri joka pystyy näistä asioista puhtaalla omallatunnolla puhumaan (wink lol), mutta tyyleissä on eroja, ja niinkuin yyveellä jo myönsin, voin helposti uskoa että jotkut ovat paljon ärsyyntyneempiä meikäläisen tyyliin kuin teikäläisen.
Tosia-asia kuitenkin on, että omaan makuuni teikäläisen tyyli on (monasti) harvinaisen ärsyttävä, koska suhteessa postiesi määrään, mielestäni kovinkin usein painat muita alas, tarjoamatta mitään rakentavaa tilalle. En nyt tarkoita, että pelkästään huutelisit täällä, mutta jos kakkupaladiagrammin saisin tähän aikaiseksi, niin ainakin minun mielikuvani perusteella turhan suuri palanen menisi sinne epärakentavan ilkkumisen osalle. (Huomio: Rakentavalla en tarkoita pelkästään sitä että valaisee esim. biljardiin liittyviä asioita, vaan myös että rakentaa foorumin ilmapiiriä tms. Eli kyllä sinulla Skobe varmasti joku älyllinen viesti on aina takana, mutta että onko se ärsyttävä vai mieltäylentävä, niin se on sitten erijuttu.)
Eli, tämä oma reaktioni teikäläiseen tänään, ei todellakaan perustu tähän vastaukseesi minulle yksistään, ei edes ilkkuihisi Riksalle ja tähän topikkiin, vaan pitkän ajan kanssa postejasi lukeneena ja sinut 8-SM:issä nähneenä, muodostuneeseen mielikuvaan. Haluan olla avoin, "riidat puhdistava ilmaa" jne, eli omasta puolestani voidaan olla frendejä jatkossa.


Kuten yv:ssä sanoin, haluaisin myös jatkaa rakentavalta pohjalta ja jos mahdollista haudata edes sotakirveen pään (mieluiten koko kirves). Voidaan puolestani leimata koko keskustelu väärinkäsityksen piikkiin ja aloittaa tyhjältä pöydältä. Ja tietysti toivon tämän fargokeskustelun jatkuvan, sillä minä ja monet muut pitävät systeemiä hyvänä.
Boldasin ylhäältä ”…sinut 8-SM:issä nähneenä, muodostuneeseen mielikuvaan.” –tekstin. En vaihtanut kanssasi edes katsetta tuolloin ja silti kerrot muodostaneesi osan mielikuvastani sen perusteella. Miten tämä on mahdollista? Jos paikallaoloni antoi sinulle jollain tavalla negatiivisen kuvan, pyydän että kerrot sen yv:nä etkä täällä julkisesti, sillä erehtymisen vaara on suuri, kun emme olleet missään tekemisissä toisiemme kanssa.

Markus:
Suuri osa näistä kirjoituksista täällä, varsinkin kun on huulenheittoa mukana, on helposti tulkittavissa väärin. Omaa huumoriani ei aina ole frendinikään ymmärtäneet, mikä on välillä yllättänyt minut kovastikin.
Olen reagoinut usein tunteella, ja sitten kirjoittanut jotain mitä olen ehkä saanut katua ja pahoitella täällä. Olen sen kuitenkin huomattavasi useammin tehnyt, sen pahoittelun (käsittääkseni), kuin saanut pahoitteluja heiltä, jotka ovat aiheettakin joskus hyökänneet vastaan tai syyttäneet perättömistä.

Mitä tulee käsitykseeni rakentavasta kirjoittamisesta ja kirjoittamisesta foorumille yleensäkään, niin jonkunnäköinen kakkupala-diagrammi siitäkin varmaan saataisiin aikaan.
Huumori on mielestäni erittäin tervetullutta, turha asiallisuus välillä kuivaa ja luotaantyöntävää, mutta toki rajat pitää olla, ja nehän jos mitkä voivat olla häilyviä.
Itse olen (edelleenkin mielestäni) hieman kehittynyt siinä, etten enään nolaa ihmisiä ilkeyttäni, vaan yritän antaa huumorinkin kohteena olevalle mahdollisuuden säilyttää kasvonsa. En tiedä kuinka hyvin tässä onnistun ja kuinka usein, mutta varmaan paremmin kuin esim neljä vuotta sitten.

Jos joku kirjoittaa tänne skeidaa, niin on varmaan monta oikeata ja monta väärää tapaa puuttua siihen. Tiedostan etten ole yhtä diplomaattinen kuin esim buddy tai Jarno V, mutta heidänkään tyylinsä ei välttämättä aina ole riittävä - tarkoitan - että saattavat sitten olla puuttumatta asiaan jos pelkäävät loukkaavansa. (Oletus - ei syytä puuttua tähän ;o)

Eli, jos joku kirjoittaa skeidaa, tulee hänelle mielestäni sanoa "tuo oli skeidaa". Joku sanoo sen suoran rehellisesti, joku sanoo sen viisaan nerokkaasti ja antaa oivalluksen ja ahaa-elämyksen kritiikin vastaanottajalle mikä lämmittää kaikkien mieltä (varmaan se paras tapa), joku sanoo sen huumorilla ja parhaassa tapauksessa ei kuitenkaan loukkaa ketään vaan antaa jopa sille huumorin kohteeksi joutuneelle mahdollisuuden nauraa mukana.

En tiedä kuinka vakavissasi olit Skobe, kun aiemmin pyysit infoa siitä mikä mielestäsi oli omahyväistä, ja halusit tätä "oman kehityksesi kannalta", niin se mikä minua on kirjoituksissasi ärsyttänyt, ei suinkaan ole ollut päteminen vaikkapa golf-tiedoilla, vaan tyylisi millä ilkut. Eli jos joku kirjoittaa skeidaa, et puutu näillä yllä mainitsemillani tavoilla, vaan tyyliin "kaveri kirjoittaa skeidaa, lol!" tai "katsokaa mitä skeidaa sieltä taas tulee :lol: " tms.
Frendien kesken tämä on ihan ookoo, koska ne rajat ovat huomattavasti löysemmät ja ne ovat huomattavasti paremmin tiedossa, mutta kun puolituntemattomille heittää tällaista kovinkin usein, varsinkin suhteessa rakentavaan antiin, niin minua se ärsyttää, ja siksi saatan älähtää. Ja ihan hyvä että siihenkin on mahdollisuus. (ja huomm nyt en tarkoita että olet ilkkunut pelkästään minulle, vaan muillekin, enkä nyt tarkoita riitatilanteita joissa tunteet ja reaktiot jo pinnassa, niin tänään on ollut).

Palaillaan, katsotaan jos tulee muuta mieleen joskus.

Mitä Fargoon tulee, niin minulla on luotto siihen että Jarnot ja muut neropatit kyllä osaavat nähdä onko se hyvä juttu. Niinkauan kun yksittäisen pelin tasoitus yritetään saada lähelle 50/50 kummankin ollessa parhaimmillaan (eli hyvässä perusiskussa, ei missään once-in-a-life-time lyönnissä), niin se on hyvä. Hyvä on myös, jos tasurilasku-systeemiksi saataisiin joku mikä voitaisiin lyödä lukkoon, jotta ei tarttisi sitten vääntää.

Ei mulla muuta.[/color]


YV:ssä jo totesin, että pyrin jatkossa olemaan tarkempi kirjoituksissani. Molemmilla meistä on parannettavaa sen suhteen kuinka provosoidumme kirjoituksista. Minulla keitti yli kun menit henkilökohtaisuuksiin. Minusta tai viesteistäni ei ole kenenkään pakko diggailla, mutta henkilökohtaisuuksiin meno on mielestäni vakavampi juttu ja sitä pitäisi sosiaalisessa mediassa harkita kolmeenkin kertaan ennen kirjoitusta. Yritetään siis jatkossa pitää asialinja ja jos jotain huomautettavaa on laita yv. Sinulla on myös puhelinnumeroni jos jokin häiritsee, soita.
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Riksa »

toi 8sm kisajuttu juontaa varmaan siitä että fiksuna ja tietävänä ja kokoeneena konkarina pelattiin farkut jalassa oari päivää kisoja kilpailun johtajan sanomisesta huolimatta mikä sittemmin jatkui vielä 9sm kisoissa täysin samalla linjalla..

toi mitä maukka tossa tarkotti tolla yleisellä "asenteella" tai mikä lie se tarkka lainaus nyt olikin ni ymmärrät varmaan kaiken tämmösen vaikuttavan yleiseen ilmapiiriin..

tarkotus ei oo nyt loukata mut aika kärkkääksi tää meni mut tommoset pikku jutut kato laitetaan huomioon mitä kisaympäristössä näkyy ja tommosten esim nyt vaikka tää fakkujuttu mikä pitäs olla kaikkien tiedossa ei jostain syystä vaikuttanu suhun mitenkään vaan silti vastoin sanomista sää teit niinku parhaaks näit ja sitte alkaa kova arvostelu muita kohtaan täällä aika kovalla otteilla ni semmosenkii takia ehkä juuri jotkut jättää osaksi kiinnittämättä huomiota mitä täällä kirjotat vaikka oiskin paljon ja tosi hyvääki asiaa..

peace
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Skobe »

Riksa kirjoitti:toi 8sm kisajuttu juontaa varmaan siitä että fiksuna ja tietävänä ja kokoeneena konkarina pelattiin farkut jalassa oari päivää kisoja kilpailun johtajan sanomisesta huolimatta mikä sittemmin jatkui vielä 9sm kisoissa täysin samalla linjalla..

toi mitä maukka tossa tarkotti tolla yleisellä "asenteella" tai mikä lie se tarkka lainaus nyt olikin ni ymmärrät varmaan kaiken tämmösen vaikuttavan yleiseen ilmapiiriin..

tarkotus ei oo nyt loukata mut aika kärkkääksi tää meni mut tommoset pikku jutut kato laitetaan huomioon mitä kisaympäristössä näkyy ja tommosten esim nyt vaikka tää fakkujuttu mikä pitäs olla kaikkien tiedossa ei jostain syystä vaikuttanu suhun mitenkään vaan silti vastoin sanomista sää teit niinku parhaaks näit ja sitte alkaa kova arvostelu muita kohtaan täällä aika kovalla otteilla ni semmosenkii takia ehkä juuri jotkut jättää osaksi kiinnittämättä huomiota mitä täällä kirjotat vaikka oiskin paljon ja tosi hyvääki asiaa..

peace
Noniin kuitataas tuo "farkku"juttu nyt pois ettei jengi oikeasti luule et oon vetänyt farkut jalassa.
Homma meni näin. Olen pelannut näillä samoilla housuilla 1,5-2 kokonaista kautta ilman minkäännäköistä huomautusta. 8-sm loppukilpailussa Myrkky huomautti housuistani. Sanoin ettei näistä ole koskaan tullut mitään sanomista. Kerroin, että olen ymmärtänyt kisahousujen määrittelyn menevän: "ei denim kangasta tai farkkusaumoja". Homma jäi sitten siihen.

Tässä välissä yritin etsiä Espritin sivuilta housujani, jotta olisin voinut lähettää ne liittoon hyväksyttäväksi. Vannon, että ihan oikeasti tein näin. Harmikseni en housuja löytänyt (ihmekös se niin vanhasta mallista) Espritin sivuilla on housuista tarkat kuvat saumoista ja materiaaleista. Digikuva ei olisi kertonut mitään.

Kuopissa kisaisäntä tuli asiallisesti ilmoittamaan, että jos pääsisin sunnuntaille jalassani tulisi olla puvun housut. Kysyin missä vika ja jo selvisi: housuissani on ns. suorat taskut. Eli farkkumalliset taskut. Puvun housuissa on viistot taskut. Homma erittäin selvä omalta osaltani ja näissä housuissa minua ei tulla rg-kisoissa enää näkemään.

Näinkin sitä voi ilmeisesti leimaantua, vääränlaiset taskut.. :roll:

Tähän väliin ehdotus, että pukukoodi tarkennettaisiin kilpaohjekirjaan. Nyt siellä lukee muistaakseni "suorat housut" ei "puvun housut". Lisäksi sanotaan ei farkkuja. Toivottavasti muistan oikein. Tuo on periaatteessa turha lisäys jos siellä lukisi vain ja ainoastaan puvun housut ei jäisi kenellekään epäselväksi. Koko ajan tulee uusia pelaajia, jotka voivat olla yhtä urpoja kuin minä ja olettaa niiden olevan eri asia.
Elsa
Viestit: 876
Liittynyt: 01:19 27.09.2006

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Elsa »

"Tähän väliin ehdotus, että pukukoodi tarkennettaisiin kilpaohjekirjaan. Nyt siellä lukee muistaakseni "suorat housut" ei "puvun housut". Lisäksi sanotaan ei farkkuja. Toivottavasti muistan oikein. Tuo on periaatteessa turha lisäys jos siellä lukisi vain ja ainoastaan puvun housut ei jäisi kenellekään epäselväksi. Koko ajan tulee uusia pelaajia, jotka voivat olla yhtä urpoja kuin minä ja olettaa niiden olevan eri asia."


Lainaus ohjekirjasta:
Farkut ovat kiellettyjä. Farkuiksi katsotaan denim -kankaasta valmistetut housut, sekä muut housut joissa on metalliniittejä tai muita tyypillisiä farkkupiirteitä.

..aika vähällä oot päässy jos olet vaan huomautuksia saanut.. monia tapauksia tiedän, jossa on porukka lähtenyt kaupasta ostamaan kisa-aamuna uuudet housut.. tai paidan.. mutta ehkä tosiaankin kannattaisi käydä vaikka housut jalassa moikkaa Mellaa Ritzissä, Mella on meidän pukupoliisi ja luulisin että saisit aika pätevän tuomion housuistasi.. niin ei tarvitse sitten miettiä..
Elisa Holtari, Ritz
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Skobe »

Elsa en siis missään nimessä ole pelannut farkut jalassa. Olen aidosti luullut niiden menevän suorista housuista. Pelasin mm. Ritzissä divarimestaruuskisoissa. En muista kuka oli siellä jöötä pitämässä, mutta housuni jätettiin rauhaan. Jätettäisiinkö nyt tämä minun housista keskustelu? Pukukoodille olisi hyvä perustaa oma topikki kylläkin...
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Riksa »

suurin pointti tässäkin oli nyt se asenne. Kun kerran sm kisoissa sanottu ni mä en kehtais ees enää lähtee uusiks jyräämää vain siksi että tää nyt on mun kanta. Sama pätee tähän palstakirjottamiseen.. Sitä maukkaki luultavimmin tossa ajo takaa..
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Skobe »

Riksa kirjoitti:suurin pointti tässäkin oli nyt se asenne. Kun kerran sm kisoissa sanottu ni mä en kehtais ees enää lähtee uusiks jyräämää vain siksi että tää nyt on mun kanta. Sama pätee tähän palstakirjottamiseen.. Sitä maukkaki luultavimmin tossa ajo takaa..
Millä tavalla pitäisi asennoitua, kun sinä valheellisesti väitit minun käyttäneen farkkuja sm-kilpailussa? Täytyy vain toivoa ettei kukaan ottanut todesta.
Missä vaiheessa muutenkaan olen tullut tilivelvolliseksi sinulle käyttämistäni housuista? Kuittasin tämän housugaten ja ensimmäisessä vastauksessa täysin asiallisesti. Käyttämästäni peliasusta olen tilivelvollinen kisajohtajalle ja mahdollisesti kurinpitopäällikölle. Pitääkö tätäkin asiaa vatvoa vielä pitkään ja turhaan?

Jos katsotaan tämänkin keskustelun kulkua ensimmäiseltä sivulta lähtien, kirjoittelin täysin asiallisesti tasoituksista, kunnes sinä ja Markus tartuitte kirjoituksiini.

Homma on kuitenkin niin, että sekä sinulla, Markuksella että minulla on peiliinkatsomisen paikka. Oletko samaa mieltä?
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Riksa »

voidaan katsoa kyllä peiliin eipä siinä mitään.. ja ehkäpä ihan aiheestakin.
mut kuten sä tässä näät sen että sää kaivat vaa sen esiin mitä sä oot asiallisesti kokoajan kirjottanu..
ei jengi sulle varmaa ihan tyhjästä lämpee ?? vai ??

kyl sunkii pitäs pystyy nielemää ees pala sun yleisestä asenteesta täällä ja koittaa vähä sit modata..

niinku ne aikasemmatki Vi*tun tyhmät kommentoinnit ku mä jotain "lääkkeet" tms. jonkuu mauttoman heiton kirjotan johkuu välii ni sä alat aukoo naamaas et "joo taas riksalta tosi asiallinen kommentti niinku aina on tapana" "koita kirjottaa jotain asiallisesti joskus tms."

tää lähtee tosiaa tää tasotuskeskustelu käsistä, mutta niinku sanoin nii mee mennää sitte maukankaa peilin etee tunnustamaa mut sen mä sanon et alkaa kyllä kajarinkaa palaa pikkuhiljaa pinna !
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Riksa »

ok. sorry everybody totta tää lähti lapasesta.

i'm done

tasoituksista jatketaan ... ->
Avatar
buddy
Viestit: 5279
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja buddy »

Bigmac kirjoitti:Tämä nyt on iäisyyskysymys esim.jr/kp em- kisoissa joka vuosi on esiintynyt pelaajilla housut missä on niittejä jotka ei mielestäni täytä suorien housujen tunnusmerkkejä.Näin oli myös poolbiljardin juhlakilpailussa missä pelasi miehet,naiset,pyörätuolipelaajat,koulupojat, juniorit ja seniorit.Että näin
Kannattaa tässäkin muistaa, että EM-kisoissa/MM-kisoissa ei ole sama pukukoodi kuin Suomen kisoissa. Siksi Suomessa pukukoodin määrää kilpailuohjekirja, kansainvälisissä kisoissa taas käytetään WPA:n sääntöjen kohdasta Regulations löytyvä pukeutumisohje. EM-skabojen pukukoodissa ei sallita farkkuja, mutta "farkkuleikkaus" sallitaan kunhan kangas ei ole farkkukangasta/denimiä. Olen vierestä seurannut kun kahden junioripelaajan farkuilta näyttävät housut sallittiin koska kyseessä oli farkkuleikkaus, mutta materiaali oli enemmän suorien housujen kangasmateriaalia; korkealuokkaista puuvillaa tms. Ja kyllä, näissä housuissa oli niittejä.

Lisätään vielä sellainen ikävä asia, että jos jossain kilpailussa joku tietty asuste tai mikä tahansa sääntöjen vastainen tapahtuma sallitaan, ei se missään nimessä tarkoita sitä, että se olisi silloin sallittu myös muissa kisoissa. Kilpailujen johtajat ja juryt kun tekevät myös virheitä.

3.1 Men
Men may wear a regular collared shirt or polo shirt of any color. Shirt or polo shirt must be tucked in. It must be in a good condition and clean. No T-shirts are allowed. The shirt must have at least a short sleeve.
Dress pants will be clean and in good condition and may be of any color. Denim/blue jeans of any color are forbidden even though a jeans design is allowed.
Shoes must be elegant dress shoes that fit in the outfit. Sneakers and sandals are not allowed. Sports shoes with a dark top of leather or leather-like material are allowed but are subject to the tournament director’s discretion.

3.2 Women
Women may wear a shirt, an elegant top, a dress, a blouse or a polo shirt. T-shirts are not permitted.
Dress pants will be clean and in good condition and may be of any color. Denim/blue jeans of any color are forbidden even though a jeans design is allowed. Female athletes may wear a skirt which must cover the knees.
Shoes must be elegant dress shoes that fit in the outfit. Sneakers and sandals are not allowed. Sports shoes with a dark top of leather or leather-like material are allowed but are subject to the tournament director’s discretion.

Edit: annan itselleni huomautuksen off-topic -postaamisesta :P
Mikko Jäntti
Avatar
buddy
Viestit: 5279
Liittynyt: 12:58 04.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja buddy »

Skobe kirjoitti:Jos luet alla olevan ajatuksella, huomaat että koko homma on yhtä isoa väärinkäsitystä.
Osmo A Wiion viestinnän ensimmäinen laki: "Viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta"

Eli siis ihan normia in the internetz. :)
Mikko Jäntti
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Yksi tarkennus ensin: tämä Fargo Ratings -järjestelmä voi helposti sekaantua harjoituspeliin nimeltä Fargo, joka on aivan eri asia. Mike Page, joka on molemmat kehittänyt, on kotoisin Fargosta ja tykkää nimetä näitä asioita Fargon mukaan. Fargo Ratings on siis vahvuuslukujärjestelmä ja Fargo on harjoituspeli pooliin. Niillä ei suoranaisesti ole keskenään tekemistä. Erityisesti vahvuuslukua ei päätellä Fargo-harjoituspelin tuloksista.

(Molemmat kyllä kertovat pelaajan tasosta, mutta ihan eri lähestymissuunnasta.)
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Sitten toinen juttu: Mike Page laski vahvuuslukuja ammattilaisille US Open 10-ball -turnauksen perusteella. Nysväsin hälle valmiiksi tilastot myös kymppipallon maailmanmestaruuskisoista ja Mike laski sitten näiden molempien turnausten perusteella vahvuusluvut kaikille pelaajille. Ensimmäiseksi kannattaa kuitenkin huomata, että vahvuusluvut mittaavat tietysti vain pelaajien tason näissä turnauksissa, eli noiden päivien kunnon. Jos haluaisi pidemmän aikavälin vahvuusluvun, niin luvut pitäisi tietysti laskea monen vuoden ajalta.

Koska allaolevassa taulukossa ei sarakkeet mene kohdalleen, niin tässä linkki sivulle, josta ne löytyvät ihan plaintekstinä. Laitoin myös pidemmän listan, jossa on kaikki, joiden "robustness" on yli 50. Robustness on siis pelattujen erien lukumäärä. Mitä isompi robustness, niin sitä luotettavampi luku on. (Poislukien tietysti se, että joku saattaa pelata yksittäisen turnauksen huonosti. Esim. Reyes näissä kahdessa turnauksessa.)

Niijoo, Maukan vahvuusluku on 693. Näiden lukujen perusteella Mikan pitäisi antaa kymppipallossa yhdeksään voittoon 4-5 eteen Maukalle. :-)

Koodi: Valitse kaikki

Francisco Bustamante  850 139
Hi-Wen Lo             838 120
Shane Van Boening     832 195
Dennis Orcollo        826 165
Mika Immonen          816 224
Lee Van Corteza       813 268
Darren Appleton       811 183
Manny Chau            811 103
Rodney Morris         800 106
Edwin Montal          799 105
Thomas Engert         785 153
Charlie Williams      783 150
Ralf Souquet          782 151
Roberto Gomez         780 131
Tony Drago            779 113
David Alcaide         770 145
Dennis Hatch          770 118
Warren Kiamco         767 141
Po-Cheng Kuo          751 113
Thorsten Hohmann      750 118
Marcus Chamat         743 154
Corey Deuel           737 113
Imran Majid           723 117
Oscar Dominguez       722 108
Tyler Edey            717 108
Chris Melling         717 101
Johnny Archer         712 142
Toru Kuribayashi      707 115
Daryl Peach           695 129
Shaun Wilkie          692 109
Huidji See            678 109
Ben Nunan             677 122
Btw, modet tai muut foorumiekspertit: saako täällä jotenkin tasalevyiseksi noi sarakkeet? AZ:n foorumilla voi laittaa PHP-tägin sisään, mutta täällä ei vissiin moista ole?
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Riksa »

joo näyttää farko vahvuuslukujuttu olevan sairaan hyvä jos toi maukka / mika akseli on nyt siis se mihin tässä päädytään :lol: :lol:
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Riksa kirjoitti:joo näyttää farko vahvuuslukujuttu olevan sairaan hyvä jos toi maukka / mika akseli on nyt siis se mihin tässä päädytään :lol: :lol:
Pitää nyt muistaa, että kyseessä on vain yksi turnaus ja erityisesti että Maukallekaan ei tullut hirveästi pelejä tuolla, joten vahvuusluku voisi muuttua vielä reilustikin. Siksi toisekseen, jos noita vahvuuslukuja käytettäisiin tasoituksiin, niin käytännössä pitäisi käyttää (mun mielestä) jotain virhemarginaalia, koska se vahvuusluku ei ole kuitenkaan seitsemänteen desimaaliin asti tarkka. Eli jos olis vaikka 50 pisteen virhemarginaali, niin tasoitus olisi vahvuuslukujen perusteella 3-0 yhdeksään voittoon.

Markushan voisi tähän kommentoida: jos olisi pitänyt pelata kymppipallon MM-kisojen aikaan betsipeli Isoista Rahoista Mikaa vastaan, niin millä tasoituksella olisit suostunut pelaamaan? (Tietäen Mikan ja oman päivän kunnon siellä kisoissa.) Olettaen nyt, että et olisi reiluuden takia halunnut pelata nollista vaan että tasoitus olisi mahdollisimman lähelle fiftififtiä tilastollisesti.

Näiden tulosten perusteella toi on objektiivisin arvio siitä, että millä tasoituksella Maukan ja Mikan pelit (näillä spekseillä, yhdeksään voittoon 10-palloa) menisi tilastollisesti mahdollisimman lähelle 50/50:tä. Ja tässä puhutaan nyt siitä päivän kunnosta, joka Maukalla ja Mikalla oli kymppipallon MM-kisoissa.

Lisäksi kuten sanoin aiemmin, näillä vahvuusluvuilla voi tehdä mitä kukakin lystää. Oma mielipide on, että mihinkään 50/50 -tilanteeseen ei pitäisikään pyrkiä, koska tasureista tulis aivan älyttömän isoja, jotta paisteilla olisi mahdollisuus huononakin päivänä. Ymmärrän kyllä huolen siitä, että tasoituksista tulisi aivan järjettömiä. Mutta ymmärrän myös, että jotkut toiset haluaisivat, että kaikilla olisi todellinen 50/50 -mahdollisuus yksittäisissä peleissä. Nämä vahvuusluvuthan ei sinänsä pakota mihinkään vaan niiden pitäisi antaa objektiivisin arvio pelaajien keskinäisestä vahvuudesta. Minä en ainakaan tiedä parempaakaan tapaa.
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Riksa »

Jarno Virtanen kirjoitti:
Riksa kirjoitti:joo näyttää farko vahvuuslukujuttu olevan sairaan hyvä jos toi maukka / mika akseli on nyt siis se mihin tässä päädytään :lol: :lol:


Markushan voisi tähän kommentoida: jos olisi pitänyt pelata kymppipallon MM-kisojen aikaan betsipeli Isoista Rahoista Mikaa vastaan, niin millä tasoituksella olisit suostunut pelaamaan?
täytyy myös muistaa että betsipeli ja kisapeli on täysin eri maata!

ei siis älä suutu mä vaa semi läpällä (huomioi hymiö) bongasin ja postasin ton esimerkin tuolta koska kokoajan paasattu kuin fargo on hyvä ja realistinen ni eka esimerkki oli maukalle 5 etee 9 8)
ja tiedän että tossa on mukana vaa toi yks turnee ja mika voitti ja maukka jäi cupin ekaa kiekkaa ja paljon muutakin mut toivottavasti nyt ymmärrätte ettekä suutu täällä ku ton tuolta nostin. :wink:
Jarno Virtanen
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:20 08.11.2004
Paikkakunta: Tampere

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Jarno Virtanen »

Riksa kirjoitti:ei siis älä suutu mä vaa semi läpällä (huomioi hymiö) bongasin ja postasin ton esimerkin tuolta koska kokoajan paasattu kuin fargo on hyvä ja realistinen ni eka esimerkki oli maukalle 5 etee 9 8)
ja tiedän että tossa on mukana vaa toi yks turnee ja mika voitti ja maukka jäi cupin ekaa kiekkaa ja paljon muutakin mut toivottavasti nyt ymmärrätte ettekä suutu täällä ku ton tuolta nostin. :wink:
En suutu ja ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Sen takia kirjoitinkin ekaan viestiin, että en tiedä uskallanko laittaa esimerkkejä. ;-)

Mutta toivottavasti tämäkin esimerkki valottaa vähän miten tuollainen vahvuuslukujärjestelmä toimii ja mitä sen tuottamat luvut tarkoittavat. Se miten sitä sitten käytetään onkin aivan toinen juttu ja siitä tuskin mihinkään yksimielisyyteen koskaan päästäänkään. :-)
Riksa
Viestit: 2847
Liittynyt: 03:55 24.12.2004

Re: Puhutaan tasoituksista niiden oikeilla nimillä

Viesti Kirjoittaja Riksa »

yks vaihtoehto saada isommat kisat ilman tasotuksia missä kaikki parhaat mukaanlukien ois mukana missä ois kaikki divarit ja mestis yms ja se ois vaikka sitte 50 - 70e rahakisa mutta siitä jaettas rg pisteitä.
joku siis suht todellinen super rg. vaikka kerran vuoteen.. en tiiä syttyykö jengi mut siin ois sit kaikille jotain.

ei tarvis itkee tasureista , ne jotka sitä haluavat saa mahdollisuuden haastaa maan kärkipelaajia, niille jotka haluaa ois pisteitä omaan sarjaan jaossa, ja todellisille pielliköille taistelun arvoinen rahapotti.
eikä mitään finaali vk lopun sijotuksia vaan kaikki lähtis samalta viivalta mikä mun mielestä luonnollisesti kuuluu tommosee isoo kisaan plus sm kisaan jotta sen mitallin ja tässä tapauksessa ison rahapalkinnon eteen on sitte tehty todellakin työ..

ehkä 10pallo sm tulevana vois nyt sit olla tämmönen eka suuruusturnaus ihan hetkeen ??

oisko alla...
Vastaa Viestiin