Apua kepin kanssa

Poolbiljardiin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Apua kepin kanssa

Viesti Kirjoittaja Skobe »

tonimikael kirjoitti:
Skobe kirjoitti:(*rouskis*)
uus pussi popparia mikroon
Popparin materiaali on liian pehmeää, että siitä kuuluisi noin. Ei saa noilla äänillä johtaa harhaan, minä luulin ennen tuota viimeistä lausettasi, että syöt joko porkkanaa tai sipsejä.
Näis on sen verran pinta-alaa, että kyllä kuuluu ääni. Oon 100% varma asiasta. Mitä enemmän popkornia osuu hampaa pintaan sitä isompi ääni kuuluu. Ihan tuore tai vastaavasti hieman jo syöntiä odotellut poppari vain narahtaa jos osuu hampaan sivuun. Oon tästä 100% varma. Mullon isoja poppareita ja isot hampaat.
Viimeksi muokannut Skobe, 16:40 29.04.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
KV
Viestit: 471
Liittynyt: 13:26 26.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apua kepin kanssa

Viesti Kirjoittaja KV »

Skobe kirjoitti:Hei haloo KV! Mieti jos vaik vormulois ois kuution muotoset palikat jne...
EI HUOH. Tää on niin helppo homma todistaa kuvalla:

Kuva

Sanoin aikasemmin vahingossa ylsää, tarkotin yläsivaria. Mut kuitenki, kuutioon voi lyödä sikana paljon enemmän yläsivaria.
Sankarilyönti > safety
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Apua kepin kanssa

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Markukselle... Ei minun tarvitse alkaa tätä asiaa käytännössä todistamaan. Teoria todistaa sen aukottomasti. On selviö, että pitoa tulee pinta-alan lisäämisen yhteydessä lisää. Et voi sitä faktaa sivuuttaa mitenkään. Syy siihen, että jotkut käyttävät pienempää ja ohuempaa kärkeä on luonnollisesti se, että ne saa sillä RIITTÄVÄSTI kierrettä ja tahtoovat parantaa tarkkuutta sivari ennakon vähenemisen toivossa, kuten laboratorio testit on osoittanu kärjen kevenemisen johdosta tapahtuvan, tai sit jotain muita syitä lisäks. Pelaan ihan juntti predalla (314) ja olen haastanu kyllä joka äijän kierrelyönti skabaan ja en ole kenenkään muun vielä nähny kuopiossa lyövän sellaista "perustestiä" läpi, eli pilli pallosta, alasivarilla kolmesta vallista pöydän ympäri. Pallon pitää lähteä suoraan taaksepäin. Tuninki testaili minun kepillä ja pääs lähelle. Sanoi pääsevänsä omalla Mc Dermontilla varmasti... Olis kiva nähdä. Uskon kyllä että onnistuu. Niin hänellä oli ainaski joskus se ohut safti... Uutta saftia oon tässä katsellu. Kiva ois kyllä Mezziä testata, mut en viitsi koko keppiä ostaa, ku just ostin uuden butin. Predan fatti olis mulle tosiaan mieluinen, mut ei viitsis ostaa isommalla sivariennakolla olevaa, ku edellinen safti... Niin ja tänää irtos nahka ja testaan kyllä ekaks kamuin s, tai ss. Oon pelannu siitä lähtien elk masterilla, ku eka kerran kiinni laitoin. Siihen asti testailin erilaisia. Tekee varmaan hyvää testata jotain uutta siinäkin suhteessa... Hyvä olis kyllä nähdä kuitenkin ihan oikeita faktoja noissa safteissa, eli laboratorio testejä ja vaikkapa holkin ominaispaino ja pinta-ala. Ei sit tarviis niin tunteella lähteä ostoksille. Sitä tunnetta saa kyllä siihen keppiin sit harjoitellessa.
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Avatar
9Ball
Viestit: 1632
Liittynyt: 06:52 19.02.2005

Re: Apua kepin kanssa

Viesti Kirjoittaja 9Ball »

HJL kirjoitti:Kuva

Vähän pieni kuva - sorry!
Yritin kerätä siihen aiheeseen liittyvät seikat.

Kuvassa on teoreettinen ääriasento kosketukselle jossa vielä on täysi kontrolli. Oletuksena ovat, että tipin muoto on optimaalinen, eli pallon pinnan muotoinen ja shafti on täysin jäykkä ja tippi täysin joustamaton.

Käytännössä osumakohtaa voidaan siirtää sivummalle, kun käytetään joustavaa nahkaa, pyöristetään tippiä, ja käytetään shaftia, joka taipuu osumahetkellä. Shafti, jossa "taipumiskohta" on lähempänä tippiä, kääntää tippiä enemmän (a).
Taipumiskohta riippuu shaftin rakenteesta, paksuudesta, puulaadusta ja siitä miten shafti kapenee kärkeä kohti.

Kaikki nämä kuitenkin heikentävät lyönnin hallintaa, ja vaativat paljon totuttelua.
Muuten hyvä,mutta safti ei taivu lyötäessä kaarelle kuvan osoittamalla tavalla,vaan se kärki taipuu lyöntilinjasta ulospäin.Jos siis tulkitsin oikein nuo kepin hahmot.
Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Apua kepin kanssa

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

Noniin, tulipahan poisteltua sitä sun tätä tästä ketjusta, en sit kuitenkaan raaskinu kaikkia off-topic -juttuja poistaa. Nyt jokainen miettii itsekseen, lähtikö lapasista, ja jos tajuaa että lähti, niin lupaa seuraavan viikon pysyä topicissa ;)

-T
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
Skobe
Viestit: 1822
Liittynyt: 11:06 02.11.2005
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Re: Apua kepin kanssa

Viesti Kirjoittaja Skobe »

Tommi Lamminaho kirjoitti:Noniin, tulipahan poisteltua sitä sun tätä tästä ketjusta, en sit kuitenkaan raaskinu kaikkia off-topic -juttuja poistaa. Nyt jokainen miettii itsekseen, lähtikö lapasista, ja jos tajuaa että lähti, niin lupaa seuraavan viikon pysyä topicissa ;)

-T
Et mee söhii tätä klassikkoa! Pysy poissa!
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Apua kepin kanssa

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Tuosta kunnioittamisesta sen verran, että monia varmaan hieman häiritsee se, että pysyn vain asialinjalla ja en anna minkäänlaista erityiskohtelua auktoriteeteille. Olen kuitenkin harrastanut paljon itsenäistä opiskelua ja näin opetetaan lopulta toimimaan. Totuudessa pysymään ja etiketin mukaan menemään. Tasavalla presidentti jos ilmaantuis tähän keskuteluun mukaan, niin kävisin hieman tarkastamassa asioita... Toki kunnioitan Markusta paljonkin monia muita ihmisiä enemmän, mut pyrin pitämään sen asian taka-alalla, varsinkin tällaisessa "empiirisessä tutkimuksessa", jossa etsitään totuutta.

Tuosta näytösmatsista sen verran, että olen pyrkiny viimeaikoina pitämään stressin minimissä, että harrastus olis mahdollisimman kivaa ja niin ku slc tuossa arvelikin, niin ei sovi kuvioihin tällä hetkellä :lol: Kyllä me varmasti vielä jokupäivä kisoissa kohdataan ja toivotaan, että harjoitukset olis siinä vaiheessa tuottanu tosiaan tulosta, eikä tasoitukseni olis kovin suuri...

Noihin joidenkin ihmisten "räkytykseen" on olemassa ihan kivenkova fakta ja se on hieman julma heidän kannaltaan. He ovat vain niin tyhmiä, etteivät voi/osaa osallistua keskusteluun, mut kisailu kiinnostaa ja yrittäävät pönkittää itsetuntoaan sit tuolleen. Sinänsä hieman säälittävää, ku kaikilla älykkäillä ihmisillä on kyllä hyvin tiedossa sellainen tosiasia, ettei se itsetunto siitä tuolleen parane. Päinvastoin... No, tätä nyt on kuitenkin siedettävä siihen asti kunnes "opitaan opettamaan" noita ihmisiä paremmin. Kysehän on kuitenkin lähes ainoastaan motivoinnista. Kyllä keskiverto ihmisellä ja hieman huonommassakin situaatiossa olevalla potentiaalia riittää...

Palatakseni asiaan, kyllä minun nyt täytyy kuitenkin edelleen väittää, että ohuempi kärkinen keppi kiksaa maksimia lyötäessä helpommin, koska sillä ei ole niin paljoa sitä kitkapintaa ja siten pitoa...
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Apua kepin kanssa

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

Te nyt nyt unohdatte, että ymmärrän teidän näkökulman tähän asiaan vallan mainiosti ja se tuli esille siinä vaiheessa, ku esitin teorian efen motiivista hioa holkkia kapeammaks. Lisäks te ette tiedä, että pelaan snookeria pool kepillä lähes päivittäin ja että mulla on custon snooker köö kaapissa, ku en oo jaksanu toista kertaa käyttää nahkaa vielä irti, ku alkoi räpsämään. Eli kokemusta löytyy kyllä tuohon teidän käytännön kokeilu pyyntöön ja olen sen siten kyllä suorittanutkin. Taas monet teistä sortui ajattelemaan, että kepeillä lyötäis samaan kohtaan. Näinhän ei ole mikään pakko tehdä. Joku tuossa väitti että kapeammalla kepillä pystyis lyömään laiemmaks. Eihän tuossa väitteessä ole mitään järkeä. Molemmilla kepeillä voi lyödä niin laitaan ku huvittaa. Eri asia on sit että löytyykö pitoa, ja täten edelleen väitän, ...pitoa löytyy paremmin, ku on enemmän pitopintaa.
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
Can Playsam
Viestit: 1291
Liittynyt: 17:53 23.02.2008
Paikkakunta: petonen

Re: Apua kepin kanssa

Viesti Kirjoittaja Can Playsam »

...ja siihen, kummalla käytännössä lähtee kovemmat kierteet, niin... no, käykää kokeilemassa, mut lyökää rohkeasti sinne reunaan. Ei mihinkään "samaan kohtaan".
Voisin kyllä ihan varmasti kirjoittaa tästä asiasta "kokototuuden", mut minutkin on opetettu ajattelemaan itse.
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä...
OPaivio
Viestit: 211
Liittynyt: 20:31 16.12.2008
Paikkakunta: Turku

Re: Apua kepin kanssa

Viesti Kirjoittaja OPaivio »

Tommi Lamminaho
Viestit: 3898
Liittynyt: 20:04 27.10.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Apua kepin kanssa

Viesti Kirjoittaja Tommi Lamminaho »

rz kirjoitti:Ei hitto, mä vietän vapun nyt kyllä rauhassa, Tomppa, jos jaksat, niin jaa tää ketju kahtia.. Kitkakeskustelut omakseen.. Buddykin on matkoilla.
Tää on kyl sen verran heviä kamaa et en taida itsekään viittiä syventyy vastakun joskus maanantaina tai tiistaina... :D
Tommi Lamminaho
Hallituksen jäsen SBiL, EPBF
DrDot
Viestit: 51
Liittynyt: 18:13 25.12.2009

Re: Apua kepin kanssa

Viesti Kirjoittaja DrDot »

Jarnoboy kirjoitti: Kun te kaikki kuitenkin katsotte snuguu eurosportilta, niin lähettäkää joku textarilla kysymys asiantuntijoillemme ( Kauppinen / Hull) (en nyt kirveelläkään saa kaivettua sitä numeroa mihin viesti pitää lähettää) Kummalla lähtee enemmän sivaria, ohuella vai paksulla tikulla? Jos vastaus tulee suorassa lähetyksessä, niin SEN ON OLTAVA TOTUUS. Koska kaikki mitä televisiosta tulee on TOTTA.
Numero, mihin viesti lähetetään on 17163. Viestin alkuun esp ja välilyönti ja itse viesti.
Vastaa Viestiin